Norske langturseilere på vei hjem

Farvel seiling i sandaler!
LAS PRIMAS nærmer seg Bermuda i 6 knops fart. På TEMPEST, som seiler direkte til Azorene, opplever man fullmoon party og postugisiske krigsskip. MADONNA er i fokus i amerikansk presse. Sammen med MANGO nærmer de seg New York.
FANTASTISK SEILAS. LAS PRIMAS' jentene Lene og Cecilie Hammersland sender sin daglige hilsen fra Atlanterhavet. De ligger nå fortsatt på 10. plass overall og på 9. plass i A-klassen. Farta har gått ned, og noen båter bruker kanskje motor. Ikke på LAS PRIMAS, tydeligvis, som benytter den kun til å lade opp batteriene:
- Vinden har nå løyet en del, skriver de.
- Det blåser mellom 9 og 15 knop. Det gir perfekte forhold for vår lille prinsesse som skyter fart gjennom vannet. Truls (autopilot) gjør en fantastisk jobb, men han er så veldig, veldig glad i strøm, så vi må lade batteriene ganske ofte nå så han får den strømmen han trenger for å styre.
SNART SPINNAKERFØRE. - Vi seiler nå på Genoa 1 og storseil….vinden er i ferd med å dreie litt så vi vurderer om vi kanskje bør får opp en spinnaker etterhvert. Vi lurer på om flere av båtene foran har satt på jerngenoa nå, for vi synes det er rart at vi ikke tar dem igjen på dette føre.
SLUTT MED SEILING BARBEINT. - Ellers er livet om bord veldig bra…. Solen skinner men vi merker at vi er på vei nordover, spesielt på nettene. Sjøtemperaturen har sunket til 24 grader. I natt måtte vi bytte ut sandaler med sko/støvler... Det var spesielt å presse føttene ned i sko, nå som de er vant til å være barbeint eller i sandaler….Det var nesten så skoene var litt for små…..Mer rapport følger….Vi har omtrent 2 døgn igjen dersom vi fortsetter i denne farten. Slutt fra Las Primas glade jenter.
Posisjon: N 26 38 /64 38 W
Utseilt på log siste 24 timer: ca. 150 nautiske mil.
Følg med på LAS PRIMAS ferd i ARC Europe her.
TEMPEST NYTER. Mens Hammersland-jentene kjemper for sin plass i Atlantic Rally for Cruisers Europe, seiler de andre norske båtene enten samme vei hjem via Bermuda, eller direkte til Azorene, som TEMPEST, båtene til brødrene Hellevang. Eter en tøff start i 4 meters bølger og vindkast opp til 45 knop, opplever de også roligere hav nå. Atlanteren viser igjen sin snille side.
TEMPEST skiller seg for øvrig ut med sine humoristiske blogginnlegg, som illustrerer entusiasmen og nytelsen ved naturopplevelsen på en ytterst levende måte:
- Nok eit fantastisk døgn på Atlanteren. Det er bortimot blikkstille, og vi motrar ganske mykje. I natt var det fullmåne, og Kari inviterte gutta på tapasfullmoonparty på terassen. Etter god mat, blandt anna med Odd Jarle sine fantastiske nybakte brød, og ein heilt ok solnedgang, sat vi og bivåna den flottaste måneoppgangen vi nokon gong har sett. Den steig rund som ein fluortablett (OJ sitt uttrykk) opp frå ein skyfri horisont. Heilt magisk, og Kari (red. anm.: Klocke) sat berre å sa: Guuu ko flott, guu kor flott :-)
OMRINGET AV BRENNMANETER. De forteller for øvrig om det underlige møte med millioner av portugisiske krigsskip, noen av de farligste brennmaneter som finnes.
På bloggen deres florerer dessuten det med kommentarer fra venner i Norge og fra andre båter. Nettverket brødrene Hellevang har skapt for å holde kontakten med andre seilere, gir tydeligvis seilasen en veldig sosial dimensjon.
MANGO I NEW YORK. Siste bloggoppdatering fra MANGO (7.5.09) gir dem i Cape May, ca. 140 mil sør for New York. De opplever kaldere klima - dynene fra Norge komme til nytte igjen - og mye tidevannstrøm.
Inntrykkene på MANGO tyder på at Karibien-stemnignen er historie for de som velger denne ruta.
MADONNA slår følge og skryter på sin blogg av amerikanernes jovialitet mot europeiske båtturister, noe som gjør seilturen i USA spesielt morsom. De er for øvrig blitt "kjendis" også på den andre siden av Atlanteren. Les artikkelen om MADONNA i avisen Miami Herald.
De har mye å oppleve på land, som et besøk på Cape Canaveral og den unike opplevelsen av å se "det store eple" (NY) fra båten. Men skremmende høye havneavgifter (1500 USD per natt i New York) tvinger til nøye planlegging og lengre pauser der det å fortøye ved land koster "bare" halvparten. Også for disse USA-besøkende båtene nærmer Atlanterhav-kryssingen seg. Det blir spennende å følge med.