Marstrand Boat Show

Stor nyhet fra Faurby

Faurby 460e kan tilpasses kunders ønsker, og det faller i smak.

Publisert   Sist oppdatert
LANGSMAL: Faurby er det mange vil karakterisere som en skikkelig seilbåt. Dekket er rent, og liner er ført under dekk.
LANGSMAL: Faurby er det mange vil karakterisere som en skikkelig seilbåt. Dekket er rent, og liner er ført under dekk.

Faurby er kjent for langsmale seilbåter, hvor håndverk og seilegenskaper verdsettes høyt. Til nå har en 42-foter vært deres største modell, men det langsmale skroget gir ikke plass til tre lugarer. Det har den nye 46-foteren, sammen med en imponerende ståhøyde. Her er det plass til kjemper med en ståhøyde på 2,10 meter. 

Selger godt

– Vi selger godt om dagen, bedre enn på mange år, og har nok å gjøre i flere år fremover, forteller Thomas Dan Hougaard i Faurby. Det lille danske verftet har vært igjennom noen tøffe år, men har funnet Nordship. I senere tid er det Nordship som har produsert Faurby, men nå slår de to verftene seg sammen administarsjonsmessig også, men de to merkevarene vil bli beholdt. 

Faurby har solgt godt av hele modellserien, og har også levert en båt til Stavanger. 

Faurby har holdt på mange kvaliteter som har forsvunnet med moderne båter. Kvaliteter som fremdeles er etterspurt. 

Håndverk

– Vi har brukt 4300 timer på å produsere båten, forteller Dan Hougaard. Faurby 460 er bygget på tradisjonell måte, og alt er gjort i Danmark på verftet til Faurby. Treverket er massivt. I bunnen ligger det en solid stålramme. Selv om båten er bygget solid, så veier den ikke mer enn 9,5 tonn. 

Båten kan beskrives som en 40-foter som er stukket ut i lengden. Den 14 meter lange båten er bare 3,9 meter bred.

SJEF: Thomas Dan Hougaard leder Faurby, og er fornøyd med senere tids utvikling.
SJEF: Thomas Dan Hougaard leder Faurby, og er fornøyd med senere tids utvikling.

Kona bestemmer

Thomas Dan Hougaard har solgt tre båter av den nye 46-foteren, alle til tidligere eiere av Faurby.

– Når kone sier at hun liker båten, så kommer paret tilbake å kjøperen. Det er til syvende å sist kona som bestemmer, erfarer Dan Hougaard. Faurby er tydligvis båter som appellerer til kvinner.

Faurby 460e starter på 4,6 millioner svenske kroner inkludert moms. 

TRYGG: Cockpiten er dyp og godt beskyttet. For første gang har Faurby doble ratt.
TRYGG: Cockpiten er dyp og godt beskyttet. For første gang har Faurby doble ratt.