Faurby 460E på vannet

Ikke alle båter er tunge og brede. Faurby lager seilbåter for seilere, og lanserer ny større modell.

Publisert
ELEGANT: Faurby 460E er konstruert av den danske designer Lars Olsen fra CDE Danish Marine Design.
ELEGANT: Faurby 460E er konstruert av den danske designer Lars Olsen fra CDE Danish Marine Design.

Faurby 460E er verftets største modell og bygger videre på deres kvaliteter. 46-foteren er smalere og lettere enn de fleste båter på samme størrelse, og det skal gjøre båten lettere å håndtere enn andre båter på 46 fot. 

For første gang har Faurby fått doble ratt, badeplattform og skrogvinduer, men baugen er fremdeles litt skrå, og fribordhøyden holdt lav. Elegante linjer har vært en viktig målsetning. 

Standard båt koster 509 794 euro uten moms, eller 4 599 000 danske kroner, rigget og seilklar. 

Seiler som en Faurby

Faurby 460E er lynhurtig, springer super hurtigt i gang, er let og præcis på roret  - sejler som en Faurby, uttaler Thomas Dan Hougaard hos Faurby. 

Alle fall og liner er ført bak til cockpitkarmen. Vinsjene på hyttedekk er fjernet. Rormannen når det meste av trimliner, og utformingen er gjort med tanke på shorthandseiling. Vantene er satt helt ut til rekka, som begrenser størrelsen på forseilet. Genuaskinnen står på hyttedekk, og skjøtet er ført bak til cockpiten under dekk. 

Båten har ett fast baugspryd med integrert leider. 

Byggenummer en er kjøpt av en Sveitser, og han har ønsket er rullemast. Forseilet har også rulle, gjemt under dekk. Storseilskjøtet er av tyskertypen, med ett skjøtepunkt på cockpitdørken. I cockpiten er det også et fast bord. Det være plass til 6-8 personer rundt bordet.  Faurby 460E er en rask turseiler. 

COCKPIT: Båten får to rattpidestaller. Liner og fall er flyttet bakover.
COCKPIT: Båten får to rattpidestaller. Liner og fall er flyttet bakover.

Valgmuligheter

Faurby 460E har fått mange vinduer og luker. Det skal redusere kjellerfølelsen. Det er over to meters ståhøyde over alt under dekk. Innredningen på båten er utviklet i samarbeid med eieren som har valgt en langsgående bysse, men det er mulig å få båten med tradisjonell løsning. Alt er mulig, lover Hougaard.

Båten er støpt med vinylester i stedet for polyester. Den har den klassiske stålrammen som fordeler krefter fra kjøl og rigg. 

Båten får verdenspremiere under Marstrand Boat Show som holdes samme helg som Uppet Varv. 

Thomas Dan Hougaard forteller også at de håper å få båten vist frem under Båter i Sjøen på Aker Brygge. 

 

Faurby 460E

LOA 14,70 m

Skroglengde 13,95 m

Vannlinjelengde 12,70 m

Bredde 3,90 m

Bredde vannlinje 2,96 m

Dybde 2,25 m (Option fra 2,00 til 2,70 m)

Vekt 9.500 kg

Ballast 3.900 kg (41%)

 

Seilareal, kryss 109 m2

INTERIØR: Mye glass gjør innredningen lysere. Verftet tilbyr kjøperen høy fleksibilitet når det gjelder løsninger.
INTERIØR: Mye glass gjør innredningen lysere. Verftet tilbyr kjøperen høy fleksibilitet når det gjelder løsninger.