Ferrocement båter
Hei. Jeg er på utkikk etter en litt stor båt med tyngde som ligger godt i sjøen og er behagelig å seile langt med. Har vært mest interesert i stålbåt siden jeg har en del kunnskap om dette. I det siste har jeg kikket litt på båter bygget av ferrocement. Men er litt skeptisk siden jeg har lite kunnskap om hvordan dette materiale virkelig er. Hvordan blir det etter en del år i sjøen? Hvordan fikse evnt skader? Hva om en slår hull i sjøen langt fra land? Er det like sterkt gammelt som nytt?
Hei Dag Steinar.
Jeg har selv hatt en ferrosement båt på vel 20 tonn, 38 fot som jeg hadde på land og tok en bunn og skrog gjennomgang på men solgte den etter noen måneder. Jeg synes den ble for stor og tung å arbeide videre med. Ferrosement båter har meget gode sjøegenskaper, tåler ekstremvær mer enn noe annet materiale men en skal passe seg for is fordi materialet kan slites. Tror neppe du kan slå hull i skroget sånn uten at du kjører på grunn ol. Jeg har også vært med å støpt en seilbåt på 27 fot. Oppbyggningen av skroget skjer ved at en lager et bindingsverk av armeringsjern som en trekker hønse eller kyllingnetting over på begge sider for deretter å støpe båten med sement fra begge sider samtidig, 2 mann må altså til. Fra bunnen, kjøl for å fortsette oppover skroget likt på begge sider, for og akter til øverst på skroget. Deretter slipes skroget med en kloss etter at det er grovpusset. Det er mange år siden jeg var med på dette. Reparasjoner er meget enkle. Får du et hull eller et søkk, armer ved å feste i det gamle og støp igjen.
Tips. På vestsiden av Tjøme ligger et ferrosement båtvrak som har ligget der veldig lenge. Tror det er snart 70 år siden. Det som kan være en risiko slik jeg ser det er at armeringen får tilgang på fuktighet av sjøvann og ruster slik det som regel skjer i andre konstruksjoner av sement.
Det kan være verd å satse på en eldre båt men vær kritisk til vedlikehold og vær nøye med å samle historikk og annen info før du kjøper.
Det er en stor fordel å etterbehandle ferrosementen med å legge på epoxy utenpå skroget for bedre motstand mot vanninntrengning og småskader.
Håper dette kan hjelpe deg.
Hilsen Tom Sollie.