Atlantic Rally for Cruisers

Flyvefisk til lunsj og jazz til aftens

Flyvefisk til lunsj og jazz til aftens

Det har vært fri lunsj om bord i LUFELIA. Flyvefisken som samles i lazy bagen om natten, fortæres til linsj om dagen. Og klokka 2200 sharp åpner jazzklubben om bord. Her er Erik Toftenes’ nyeste rapport fra Atlanterhavet:

Publisert Sist oppdatert

Med passatvind i seilene toger vi 160 grader sydvestover mot St. Lucia, ganske på rumbline. I følge "onkel Simrad" er vi fremme natt til tirsdag neste uke. Vannet holder nå 27,2 varmegrader (!) og luften i båten 29 grader. Ute er det nå shortsvær hele døgnet, og regnbyger brukes til avkjøling, likeledes saltvannsbøtter på fordekket. Luftfuktigheten inne i båten har gitt mugg på ting som ligger tillukket og all ferskmat unntatt poteter, løk og noen få tomater er råtnet, eller spist. Noen appelsiner lever visstnok også.

180 NAUTISKE MIL I DØGNET. Været de to siste døgnene er strålende, men bare noen godværskyer utover dagen som kan gi litt regn på ettermiddagen og natten. I dag har vi hatt 7 - 11 m/sek med sann vind inn fra 150 grader på låringa som gir fin skjæring. I morgen er det meldt 10–15 m/sek. Hardværspinnakeren har vært god å ha, men er erstattet med genua 1 på spribom om nettene på grunn av bygene som kan gi masse vind, en seilsetting som autopiloten klarer relativt greit. Bakover i feltet er det meldt stormkast og torden, men ikke her vest,

det vil si 17 gr.33 N og 47 grader vest. Vi har gjort 180 nautiske siste døgnet som er bra, ikke mange i posisjonsrapporten som har særlig mer.

FLYVEFISK. I morgen kveld vi vi kun ha en tredjedel av seilasen igjen. Vi håper å rykke litt frem på listen nå. Vi snakket med en amerikansk 55 ft. katamaran i kveld, de hadde brukt hele dagen på å sy sammen spinnakeren. Ellers er det lite å se her, så en rød lanterne en stund siste natt, ellers intet liv bortsett fra flyvefisk som vi har funnet velegnet not til; lazyjack-posen er trukket opp og samler dem som går i seilet. De har dårlig styring og vi finner spor etter flere på dekk hver morgen som har krasjlandet, men kommet seg uti igjen.

Dagene går med til håndstyring, (autopilot kjører vi kun på natten med genua) spising og drikking, kommunikasjon via e-post og litt kortbølgekommunikasjon med innrapportering av posisjon og motortimer hver dag kl. 12.00. Sjekker hver kveld om det er noen båter innenfor VHF-distanse som vi kan snakke med, men det er ikke mange som svarer, selv om vi utifra rapporteringene ser at flere skal ligge innenfor hørevidde.

ANDRE NORSKE BÅTER. De to andre norske båtene THEA og MAGGY har vi nå snart innenfor VHF-rekkevidde. Vi får e-post hver kveld fra ARC med værmelding, nyheter fra de andre båtene og samtlige deltageres posisjoner. Vi fører inn på kartet de andre norske, og våre nærmeste konkurrenter i klassen, så vi har kontroll på dem. Vi får jo ikke inn internett her og derfor ingen andre meldinger om resten av flåten.

Et annet viktig gjøremål er brødbaking. Vår 230 Volt inverter kan levere 1600W og driver blant annet brødbakemaskin og vannkoker. Vi har derfor ferskt brød til hver frokost.

Ladingen tar DuoGen seg av, vår lille generatortilhenger som vi ser og hører lite til, men som gir oss all el-kraft vi trenger.

MID ATLANTIC JAZZ CLUB. Men nå er det tid for kveldens høydepunkt; Mid Atlantic Jazz Club ble stiftet for noen kvelder siden. Skipper’n er blitt medsendt iPod med blant annet konas jazz-reportoar, og den kjøres over anlegget 22–23 hver kveld.

I kveld er det Øystein Sevåg på programmet....