Utkikken

seilas_pa_ipad_25104

For fulle seil digitalt

Publisert Sist oppdatert

For tiden heiser vi i Seilas den digitale spinnakeren. Planen er å komme deg i møte når du ønsker det, med de artiklene som du vil ha, neste år.

For enkelte holder det i massevis å få bladet levert hjem. Ferske tall fra TNS Gallup viser at vi er så heldige å ha svært lojale og engasjerte lesere. I snitt tar leserne frem Seilas 4,2 ganger. Nesten alle (over ni av ti) synes at Seilas er troverdig, grundig og faglig relevant. Vi som lager bladet setter stor pris på denne tilbakemeldingen.

Samtidig opplever vi, i likhet med mediebransjen for øvrig, en endring i vanene til våre lesere og annonsører. Antallet løssalgssteder går ned, og annonsørene har fått mange flere kanaler å velge mellom.

De siste årene er seilas.no blitt stadig viktigere for oss. I løpet av et år finner over en kvart million lesere veien til våre nettsider, der de leser ca. to millioner artikler i løpet året. Mange annonsører ser også fordelene ved å vise seg på en nettside, der mulige kunder bare er et klikk unna deres egen hjemmeside.

Seilas.no begynner imidlertid å bli litt utdatert teknisk i en verden som forandrer seg svært raskt. Neste år lanserer vi derfor såkalte responsive nettsider, det vil si nettsider som tilpasser seg desktop, lesebrett og smarttelefon. Stadig flere leser oss nå via mobiltelefonen.

En stor fordel med den digitale utviklingen, er at artikler fra tidligere utgaver på en enkel måte blir tilgjengelige for leserne igjen. Og dette er en kjerne i vår nye satsing. Tester fra de siste ti årene blir nå lettere tilgjengelig på desktop, lesebrett og mobiltelefon. Det samme gjelder praktiske artikler, turtips og havnebeskrivelser. Hundrevis av nyttige og inspirerende artikler fra de ti siste årene vil nå kunne være til glede for leserne når de ønsker det.

Vi skal ut i App Store med digitale utgaver av magasinet. Digitale utgaver blir også å finne magasinhyllene til Google Play og Amazone Kindlestore. Dermed får du som leser anledning til å lese Seilas-utgaver fra 2006 og frem til i dag på lesebrett. Alle artiklene i de digitale magasinene er søkbare, og annonsørene kan legge lenker i annonsene.

Også nettsiden seilas.no får en omfattende oppdatering, der artikler fra de siste ti årenes magasiner legges inn i en pluss-seksjon. Abonnenter får tilgang til alt innholdet på alle plattformer, mens KNS-medlemmer får et digitalt supertilbud.

Vi gleder oss til å kunne gi våre lesere mer innhold i flere kanaler neste år.