For tøft for testing
Vi møtte Katia, og stormen var for heftig for mange av de nominerte båtene. Vi fikk bare seilt fire av syv båter.
Store bildet. Over 18 m/s, eller 36 knop fråder sjøen. Her under seiling med Oyster 625 med klossrevete seil.
50 knop var for mye vind for mange av de nominerte båtene som skulle testes utenfor Ijmuiden. X-Yachts var raskt ute med å fortelle juryen at de heller ville at båten skulle testes i Barcelona. Xp 38 som ikke er nominert, men som mange gjerne ville seile ble satt på en lastebil, og kjørt til Southampton messen i stede for å seile.
Ventet på RM 1060
Jeg hadde sett frem til å seile J/111 og RM1060, men ingen av disse båtene fikk vi seile. RM1060 er laget for tøff seiling, men den nederlandske eieren var svært bekymret. Synd, fordi jeg ville tro at båten ville klart seg bra. Den franske representanten var klar, men hørte på båteieren. Verftet ville heller ikke betale om det skulle ryke noe om bord, en risk som de fleste andre verftene tok. Den svenske Tarac 33 med designer Håkan Södergren hadde ingen bekymringer, og dro ut. Vi seilte med barre fokk, og i en jibb oppstod det et hull i seilet. Mens vi rullet det inn spratt spilene ut, og lagde flerrer. Seilet ble fikset, og båten var ute å seilte igjen på tirsdag og onsdag. RM 1060 og J/111 ble liggende på brygga tross for at vinden ikke var mer enn 15 m/s på tirsdag og 10 m/s i dag.
Ekstreme forhold
Det har alltid blåst under prøveseilingene i Nederland, men i år var det ekstremt. 50 knops vind, eller 25 m/s gjorde at vi seilte i overlevningsmodus. Jeg fikk seilt Hallaberg Rassy 64 ut i kjempebølger. Den 36 tonns tunge båten spiste seg inn i bølgen, og sjøen slo over dekk i voldsom kraft.
Oyster 625 var også utenfor moloen, men ikke når jeg var om bord. Da var vinden på sitt sterkeste.
18 knop
Å seile båter med kutterseil og klossrevet storseil sier ikke så mye om båtens seilegenskaper under normale forhold, men vi fikk sett hvordan båten mestrer ekstremvær. Jeg følte at Hallberg Rassy klarte seg best. Det var faktisk både gøy og ukomplisert å krysse mot været. Høyden var ikke imponerende, men vi seilte i overlevingsmode. Enda morsommere var det å seilte med været. Det ble en del ratting, men båten oppførte seg pent i den grove sjøen. Den skar ikke ukontrollert opp, slik enkelte båter kan gjøre under slike ekstremforhold. Det ble sport å få de beste surfene. Jeg skulle få en øl av seilmaker Søren Hansen fra Elvstrøm og jeg fikk loggen i over 15 knop. Den stoppet til slutt på 18 knop. Ikke galt på en 36 tonns tung båt
Rett båt for forholdene
På tirsdag fikk Bestewind 50 vist seg frem i sitt rette element. Den nederlandske turseileren som det kommer to av til Norge har en trygg og dyp cockpit, og med rigg for tøft vær. Båten seilte elegant gjennom bølgene og var tørr og fin. Arve Eriksen som både har kjøpt en båt og selger disse i Norge var svært fornøyd med testingen.
Opplæringsbåt
I dag hadde forholdene roet seg såpass at vi fikk seilt Keus 22, en skolebåt med fast kjøl på 22 fot. Båten har en stor cockpit, og kun et rom for å oppbevare bagger. Båten har en påhenger plassert i cockpiten hvor stammen går gjennom et hull i skroget. Med klossrevet storseil og fokk hadde vi det svært gøy i bølgene i åpningen til havneløpet. Båten surfet skikkelig, men er mye snillere enn f.eks CB66Racer.
RM1060 og J/111 lå fremdeles til kai.
Mer i november
De resterende nominerte båtene vil bli seilt i Barcelona i November. Hvem som blir kåret til Årets Båt vil bli gjort kjent under messen i Dusseldorf i januar. Seilas er med i juryen som består av journalister fra hele Europa. Du finner de nominerte båtene her.