For tøft for testing

Vi møtte Katia, og stormen var for heftig for mange av de nominerte båtene. Vi fikk bare seilt fire av syv båter.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet. Over 18 m/s, eller 36 knop fråder sjøen. Her under seiling med Oyster 625 med klossrevete seil.

50 knop var for mye vind for mange av de nominerte båtene som skulle testes utenfor Ijmuiden. X-Yachts var raskt ute med å fortelle juryen at de heller ville at båten skulle testes i Barcelona. Xp 38 som ikke er nominert, men som mange gjerne ville seile ble satt på en lastebil, og kjørt til Southampton messen i stede for å seile.

Ventet på RM 1060

Jeg hadde sett frem til å seile J/111 og RM1060, men ingen av disse båtene fikk vi seile. RM1060 er laget for tøff seiling, men den nederlandske eieren var svært bekymret. Synd, fordi jeg ville tro at båten ville klart seg bra. Den franske representanten var klar, men hørte på båteieren. Verftet ville heller ikke betale om det skulle ryke noe om bord, en risk som de fleste andre verftene tok. Den svenske Tarac 33 med designer Håkan Södergren hadde ingen bekymringer, og dro ut. Vi seilte med barre fokk, og i en jibb oppstod det et hull i seilet. Mens vi rullet det inn spratt spilene ut, og lagde flerrer. Seilet ble fikset, og båten var ute å seilte igjen på tirsdag og onsdag. RM 1060 og J/111 ble liggende på brygga tross for at vinden ikke var mer enn 15 m/s på tirsdag og 10 m/s i dag.

Ekstreme forhold

Det har alltid blåst under prøveseilingene i Nederland, men i år var det ekstremt. 50 knops vind, eller 25 m/s gjorde at vi seilte i overlevningsmodus. Jeg fikk seilt Hallaberg Rassy 64 ut i kjempebølger. Den 36 tonns tunge båten spiste seg inn i bølgen, og sjøen slo over dekk i voldsom kraft.

Oyster 625 var også utenfor moloen, men ikke når jeg var om bord. Da var vinden på sitt sterkeste.

18 knop

Å seile båter med kutterseil og klossrevet storseil sier ikke så mye om båtens seilegenskaper under normale forhold, men vi fikk sett hvordan båten mestrer ekstremvær. Jeg følte at Hallberg Rassy klarte seg best. Det var faktisk både gøy og ukomplisert å krysse mot været. Høyden var ikke imponerende, men vi seilte i overlevingsmode. Enda morsommere var det å seilte med været. Det ble en del ratting, men båten oppførte seg pent i den grove sjøen. Den skar ikke ukontrollert opp, slik enkelte båter kan gjøre under slike ekstremforhold. Det ble sport å få de beste surfene. Jeg skulle få en øl av seilmaker Søren Hansen fra Elvstrøm og jeg fikk loggen i over 15 knop. Den stoppet til slutt på 18 knop. Ikke galt på en 36 tonns tung båt

Rett båt for forholdene

På tirsdag fikk Bestewind 50 vist seg frem i sitt rette element. Den nederlandske turseileren som det kommer to av til Norge har en trygg og dyp cockpit, og med rigg for tøft vær. Båten seilte elegant gjennom bølgene og var tørr og fin. Arve Eriksen som både har kjøpt en båt og selger disse i Norge var svært fornøyd med testingen.

Opplæringsbåt

I dag hadde forholdene roet seg såpass at vi fikk seilt Keus 22, en skolebåt med fast kjøl på 22 fot. Båten har en stor cockpit, og kun et rom for å oppbevare bagger. Båten har en påhenger plassert i cockpiten hvor stammen går gjennom et hull i skroget. Med klossrevet storseil og fokk hadde vi det svært gøy i bølgene i åpningen til havneløpet. Båten surfet skikkelig, men er mye snillere enn f.eks CB66Racer.

RM1060 og J/111 lå fremdeles til kai.

Mer i november

De resterende nominerte båtene vil bli seilt i Barcelona i November. Hvem som blir kåret til Årets Båt vil bli gjort kjent under messen i Dusseldorf i januar. Seilas er med i juryen som består av journalister fra hele Europa. Du finner de nominerte båtene her.

Vi fikk seilt Keus 22 i dag
For tøft for testing
Bestewind klarte seg bra i det tøffe været.
RM 1060 holdt sengen
J/111 holdt sengen
Membranseil holder ikke i storm. Særlig ikke når de blafrer.
Tarac 33 fikk fokka blåst i filler første dag, men seilet ble lappet sammen, og båten fullførte testopplegget.
Oyster 625 ble seilt med minimalt med duk.
Til rors på Hallberg Rasy 64
Det harde taket over cockpiten på Hallberg Rasy 64 kom til nytte.
Hallberg Rassy 64 ble liten i den grove sjøen.
Håkan Sødergren sa ikke nei til prøvesiling, tross for at hans båt var sammen med Keus 22 de eneste som ikke var CE A kategorisert.
Xp44 skal være stiv, men fikk en real krengning av vinden på masten i stormen. Båten ble liggende på brygga.
Vinden inneholder en høy prosentandel sand. Den legger seg i båter og på vinduet som i denne restauranten. Blomsten fungerer som vindusvisker i vinden.
Årets Båte er viktig arrangement for båtprodusentene. På Bestewind var det klistret kjempemerker.