PAPIR: SEILmagasinet finnes også i papirformat. Her er de seks utgavene som er blitt publisert i 2022

Stor oppslutning om SEILmagasinet i foreningene

Ni av ti foreningsabonnenter har glede av SEILmagasinet, viser en spørreundersøkelse utført i november.

Hele 93 prosent svarer at de har glede av SEILmagasinet, og 87 prosent mener det er riktig av foreningen å samarbeide med SEILmagasinet, fremgår det av spørreundersøkelsen hvor medlemmene er invitert til å svare gjennom en mailutsendelse. Rundt 300 personer har svart på undersøkelsen.

– Vi hadde jo håpet på positive tilbakemeldinger, men er overveldet over oppslutningen, sier redaktør Axel Nissen-Lie i SEILmagasinet.

SEILmagasinet samarbeider med 20 seilforeninger og klubber, hvor medlemmene får magasinet som del av sitt medlemskap. Enkelte foreninger har valgt digitalt abonnement for sine medlemmer, mens de fleste har abonnement på papirmagasinet.

ANBEFALT: Hele 94,3 % av de som svarte anbefaler andre seilere å lese SEILmagasinet.

Gir en merverdi

Hele 76 prosent synes at SEILmagasinet gir en merverdi til foreningsmedlemsskapet, 60 prosent synes stoffet fra egne forening er nyttig og hele 73 prosent leser stoff fra andre foreninger.

Mange foreningsabonnenter som får papirmagasinet levert hjem, er ikke klar over at de kan få digital tilgang individuelt til halv pris.

– Foreningsabonnenter med kollektiv digital tilgang, får magasinet til halv pris, og foreningsabonnenter med magasin får digital tilgang til halv pris, sier Nissen-Lie.

Verdifulle tilbakemeldinger

–Vi spurte om ris og ros, og vi har fått inn mange verdifulle svar. Jeg føler vi er på rett vei, og en del av del av det vi blir kritisert for, har vi alt tatt tak i, mener redaktøren. En del mener SEILmagasinet skriver for mye om dyre båter. At for mye stoff er konsentrert rundt Oslofjorden, og at det er for lite stoff for de yngre.

– Jeg håper vi kan få avtaler med flere seilforeninger rundt om i landet, og få bedre kontakt med distriktene. Bodø Seilforening er eksemplarisk, og gjør en meget god jobb, og kan være en rollemodell for andre foreninger. De siste tre årene har vi presentert en bruktbåt i hvert nummer, en serie som har gitt god respons. Med 23 år gamle Bror Sonne på laget, så håper jeg også at vi blir flinkere til å nå de yngre. Det er gøy å høre at leserne setter pris på Mikkel Thommesen sine podcaster, og også våre TV-sendinger, sier Nissen-Lie

Innlogging

Enkelte melder om at de har problemer med den digitale tilgangen. Nylig tok SEILmgasinet i bruk aID for innlogging på plussartikler. Over 70 lokalaviser over hele landet bruker tjenesten. Dermed blir det enklere å logge seg inn hos oss for alle som allerede bruker aID. Du slipper å huske enda et passord og brukernavn på våre sider. Navnet ditt blir synlig øverst på nettsiden når du er logget inn, og forsvinner når du logger ut.

– I dag har vi separat innlogging til plussartiklene og magasinarkivet. Planen er å samle begge deler under én felles innlogging for å gjøre det enda enklere å få tak i alt det gode digitale innholdet som SEILmagasinet kan by på, sier IT-sjef Jon Løvstad i Norsk Maritimt Forlag AS.