Fra vrak til seilklarpå fem dager
Opplagsplassene er fulle av gamle havseilere som for lengst er blitt satt på land for å bli der. Vi kjøpte en IW 31 og fikk den seilklar i løpet av bare noen få dager.
Oscar Mo Five, min samboer Lene Larsen og undertegnede gikk for kort tid siden til innkjøp av en gammel klassiker fra 1970-tallet, en IW 31 tegnet av Sparkman & Stephens. Det hele begynte da Oscar hadde forelsket seg i båten på en finn.no-annonse. Ved godt mot ble jeg med for å se på den, men skuffelsen var stor da jeg oppdaget det slitne eksemplaret som hadde stått på land på Storsand i de siste fem årene. Teaklisten rundt båten var mosegrodd, masten grønn og møkkete, gullstripen rundt båten hadde takket for seg for flere år siden og den var totalt ribbet for innredning. Heldigvis skulle innredningen vise seg å ligge tørt og fint hos eieren.
Selv om vi var litt skuffet over førsteinntrykket, fortsatte drømmen om havseiler å vokse i oss. Den tidligere eieren var en veldig hyggelig kar som forsto at vi hadde mer motivasjon for å fikse en gammel klassiker enn penger i banken. Med dette som utgangspunkt ble vi tre eiere av vår første havseiler – til den nette sum av 5000 kroner.
Den store overraskelsen fikk vi da vi tidlig neste morgen begynte å vaske det gamle skroget. Sakte, men sikkert dukket det opp en klassiker fra fem år med skitt. Etter en full dags beinhard vasking og polering kunne vi speile oss i skrogsiden og alle småskader og lekkasjer var reparert (bank i bordet). De neste dagene gikk med til å skure båten med klor innvendig for å fjerne den innestengte lukten og gjøre klart alt av småting før den nøyaktig fire dager etter kjøp, lå på vannet og vi slepte den til sitt nye hjem på Konglungen i Asker.
Innredningen som viste seg å være helt komplett og overraskende fin, monterte vi så i løpet av et par timer. Koseligere seilbåt med penere linjer skal man lete lenge etter!

Muligheter på opplagsplassene
Vår kjære Halvtonner var ikke alene der den stod i sandtaket på Storsand. Der stod det en lang rekke havseilere som var mer eller mindre glemt og gitt opp, men med så mange muligheter. Helt inntil oss stod en flott Comfort 36 som vi fikk høre hadde opplevd seilas over hele verden, men hadde stått der uten presenning eller kjærlighet fra noen på mange år. En seilbåt som fortsatt har mange muligheter.
Det viktigste er jo motivasjon, og vårt lille prosjekt har vist at med motivasjon kommer man langt. Storsand er nok ikke alene om å ha slike båter stående, og et kjapt søk på finn.no viser hvor mange rimelige, eldre havseilere man kan få tak i og gjøre riktig så fine om man er motivert og er villig til å legge blod, svette og tårer i det.
Personlig er mitt første tips å være flere sammen. Å tilbringe lange dager med rubbing og reparasjoner er rett og slett ikke morsomt alene. Det er også viktig å kunne dele utgiftene med noen. Vi har på fem dager fått en gammel klassiker ut av en tidlig grav på land – og til en seilklar havseiler for den nette sum av 9461 kroner (inkludert kjøpesum), og vi tre har lagt 30 timer med hard jobb i det hittil.
Ut for å seile
Vårt neste store hinder er å skaffe en motor, men før det skal båten så fort som mulig ut og seile. Med nok kvadratmeter i vinden får motoren vente på seg. IW-en har selvfølgelig mang en ting som fortsatt trenger å fikses på, men den er seilklar. Og klar for tur.
Vår eneste utfordring nå er bare å bli enige om hvor vi skal sette kursen på første seilas. Lene vil til Karibia, jeg til Skagen og Oscar smiler bare fra øre til øre over IW-en vår og er fornøyd uansett hvor ferden går.