Galvanisk isolator

Er det riktig forstått at isolatoren skal kobles inn på jordlederen fra landstømmen før denne går inn i båtens el-sentral. Isolatotren skal ikke være koblet til 12 v anlegget. 220v anlegget ombord henter sin jording fra landstrømmen, dvs det er ikke egen jording av 220v ombord til motorblokk, jordingsplate e.l.

Gir isolatoren fullverdig beskyttelse?

Publisert Sist oppdatert

Hei Per.

Når du snakker om isolator så regner jeg med at du snakker om en elektrolyseblokker. Denne fungere som en diode og kan brukes istedet for skilletrafo.12 volts likestrøms anlegget du har ombord skal ikke ha annen tilkoblig til 220 volt landstrøm anlegget enn gjennom kablene fra lader.

Det er andre forhold som du ikke nevner, som kan være av betydning, som materiale i skrog, om du har hekkaggregat eller aksel fra innenbordsmotor.

Vær oppmerksom på at forskjellige materialer i gjennomføringer, aksel og propell gir sitt bidrag til galvanisk tæring, men kan utbedres ved at

enhetene kan kobles sammen  i et felles jordingspunkt, jordingsplaten, som du selv nevner, som utjevner spenningsforskjellene i de ulike materialene.

Til denne platen kobler du offeranoder.

Når du kjøper en elektrolyseblokker så følger det med et greit kobblingsskjema. men husk at denne er koblet til 220v landsanlegget og skal monteres av en autorisert innstalatør. Da har du en fulllverdig beskyttelse inn i båten, men resten avhenger av ditt 12 volt anlegg og ikke minst renhold av motor skrog bunn innvendig for å forhindre krypstrøm.For måling av båt eller ytterligere ekspertise kan du kontakte Ole Petter Hillestad dersom du har

problemer

E-postadresse(r): olepetter@electromarine.no

Hilsen Tom Sollie