Garanti/ansvar etter eierskifte hos verksted

Jeg eier en Najad 371, bygget i 1986. I 2007 ble ny motor montert av autorisert motorverksted. Denne momteringen viser seg å være utført fundamentalt feil i forbindelse med innfestingen av motorfestene til motorbedden. Dtte ble oppdaget da jeg kontaktet byggeverftet for båten: Najadvarvet i Sverige. I tilleg hadde jeg sakkjyndig person ombord for å bekrefte at motoren var montert feil. I mellomtiden har verkstedet skiftet eier (ikke konkurs). Hvilke rettigheter har jeg overfor nye eiere av verkstedet for å få utbedret feilen. Jeg egner med at kjøpslovens krav om 5 år for produksjonsfeil også gjelder her, eller hva? Jeg er spent på mine rettigheter. Den nye eieren vil utføre utbedringen, men han terper til stadighet på at dette ikke er hans ansvar. Derfor er jeg usikker på det videre forløpet i saken.
Med vennlig hilsen
Per Hermann Strand, KNS medlem

Publisert Sist oppdatert

Hei, og takk for din henvendelse.

Den nye eieren kan ikke fraskrive seg ansvar med den begrunnelse at man ikke var eier da kjøpet ble gjort.

Antakelig kan du derfor med rette fremme et reklamasjonskrav som kjøper, helt uavhengig av at selskapet har fått nye eiere.

 

Med vennlig hilsen

 

Rett og Rimelig-kjeden

Se vår nye nettside www.rettogrimelig.no