Sjømannskap

KRYSSPEILING: Ved å peile kjente merker er det mulig å finne posisjon. Etter flere stedsberegninger er det mulig å forutsi senere posisjon om man holder kurs og fart konstant.
KRYSSPEILING: Ved å peile kjente merker er det mulig å finne posisjon. Etter flere stedsberegninger er det mulig å forutsi senere posisjon om man holder kurs og fart konstant.

Når kartmaskinen svikter

Satelittnavigasjon har gjort båtlivet tryggere og enklere. Men er du forberedt den dagen teknologien sier stopp?

Publisert Sist oppdatert

Vi er førti nautiske mil sydvest for Færder da kartplotteren klikker, omtrent midt i Skagerrak. Plotteren, som er et kanskje litt for billig nettbrett kjøpt inn spesielt for formålet, går ganske enkelt i svart og lar seg aldri skru på igjen. Heldigvis har vi to mobiltelefoner om bord, begge med den samme kart-appen installert som den vi bruker på nettbrettet. Dobbel backup, altså, og ingen dramatikk.

Men det kunne ha vært annerledes. Jeg kunne ha vært alene og ha glemt å lade mobilen. Jeg kunne ha husket ladingen, men glemt å installere appen. GPS-systemet er heller ikke så robust som man kanskje tror. Og hvis problemet ligger utenfor båten, hjelper elektronisk redundans lite. Ulykker og naturlige og menneskeskapte katastrofer kan senke nøyaktigheten i systemet eller slå det helt ut. I 2018 slo Russland ut GPS-nettverket flere ganger under Nato-øvelsen Trident Juncture. I 1859 traff en solstorm jorda og lammet telegrafsystemet over hele den vestlige verden. Traff den i dag, ville den ha slått ut satellittene våre.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER