KONKURS: RM1180 er verftets nyeste modell, som kom på vannet i sommer.
KONKURS: RM1180 er verftets nyeste modell, som kom på vannet i sommer.

Grand Large Yachting Group overtar RM

Et interessant selskap vil fortsette å bygge de interessante RM-båtene.

Publisert Sist oppdatert

Rett før jul gikk Fora Marine, som bygger RM, konkurs, mens bedriften forsatte under ledelse av en bobestyrer. Det ble en usikker jul for de 45 ansatte. RM er kjent for å bygge svært moderne turseilere i kryssfiner og epoxy. Disse båtene er både lettere og sterkere enn glassfiberarmert polyester.

RM-båtene er blitt veldig godt mottatt i markedet, og verftet har også hatt en stor produktutvikling, men også økte kostnader.

SEILmagasinet snakket med Bjørn-Vidar Bårtvedt i Fjord Sailing, som selger RM i Norge under messen i Dusseldorf i januar. Han var da sikker på at det ville komme en god løsning, og det har det gjort.

Verft i vekst

Det er Grand Large Yachting som nå overtar RM. Grand Large Yachting er i dag Frankrikes fjerde største gruppe i fritidsbåtmarkedet, etter Beneteau, Fountaine Pajot og Catana Group. Det er Grand Large Yachting har flere merkevarer under seg, og er kjent for å bygge solide turbåter. Grand Large Yachting startet med aluminiumsbåtene Allures og Garcia, og katamaranene Outremer. For få år siden overtok de Gunboat, som også er katamaraner, men i ekstrem high-end. RM vil passe godt inn i porteføljen.

FINÉR: RM er bygget av tre, pakket inn i glassfiber og epoxy. Det gir et lett og sterkt resultat.
FINÉR: RM er bygget av tre, pakket inn i glassfiber og epoxy. Det gir et lett og sterkt resultat.
Powered by Labrador CMS