TESTES: Grand Soleil 34 er en av åtte spennende nominerte båter.
TESTES: Grand Soleil 34 er en av åtte spennende nominerte båter.

Kompakt utfordrer testes

Grand Soleil ønsker en bit av et spennende segment.

Publisert   Sist oppdatert
IRC: Grand Soleil 34 har fått en rett kjøl for å få minst mulig straff under IRC-målereglen.
IRC: Grand Soleil 34 har fått en rett kjøl for å få minst mulig straff under IRC-målereglen.
TØFF: Diva 34 SC er noe av det sprekeste fra Sverige de siste årene. Prisen starter på under 1,5 milli, men uten seil.
TØFF: Diva 34 SC er noe av det sprekeste fra Sverige de siste årene. Prisen starter på under 1,5 milli, men uten seil.

Kompakte regattabåter på rundt 34-fot er i vinden. Italia Yachts har hatt enorm suksess med sin Italia Yachts 9.98, som har vunnet VM to år på rad, og vist seg svært raskt under ORCi. Innen IRC, så har vi båter som JPK 10.10 og Ofcet 32. Begge disse er lettbygde båter som også er egnet for shorthand racing.

hanse548
hanse548
beneteauoceanis51.1
beneteauoceanis51.1
sunodyssey440
sunodyssey440
Rolex Swan Cup 2016
Rolex Swan Cup 2016

Grand Soleils nye 34-foter skal både appellere til ORCi og IRC. Båten er nominert i Årets Båt i Europa, og skal testes til uka ut fra Barcelona. Båten som skal testes er en IRC-optimalisert båt, og har derfor en rett kjøl uten bulb, og doble ror.

Dagseiler i Middelhavet

SEILmagasinet har nettopp kommet hjem fra Stockholm hvor vi har seilt Diva 34 SC, også en nyhet i dette segmentet. Men i mens Grand Soleil 34 er en typisk båt for kortere turer, så er Diva 34 SC utviklet for familieseilas.

Båten har svært sammenlignbare tall, men er to ulike konsepter. Det blir spennende å sammenligne disse to.

Les en test av Diva 34 SC her.

 

Performance Cruiser

Grand Soleil 34 er nominert i klassen for raske turseilere. Her er også JPK 45 FC og Club Swan 50.

I Barcelona skal vi også seile en rekke andre spennende seilbåter.

 

Familieturseilere

Det er tre større båter som er plukket ut i denne kategorien, to franske og en tysk. Båtene er alle aktuelle som charterbåter, og for mange vil bli å finne hos charterselskapenes lister til neste år, eller i 2019.

Beneteau Oceanis 50: Oceanis 50 sier litt om hvordan det franske verftet ser på hvordan turseilere skal være i fremtiden. Båten kan levers i mange ulike versjoner, også i en «First»-versjon for dem som setter fart under seil høyt.

Les mer om Beneteau Oceanis 50

 

 

Grand Soleil 34: Det italienske verftet lanserer en båt som kan beskrives som en mellomting av en ORCi-regattabåt og en helgturseiler. Verftet har nok sett mot suksessen Italia 9.98, og forsøker på sin vri med en tilsvarende konsept.

Les mer om Grand Soleil 34 her.

 

Club Swan 50: Nautor utviklet en oppsiktsvekkende båt for å markere sitt 50 års jubileum. Club Swan 50 har alt blitt en sterk klasse, og en slik båt er på vei til Norge, mens en annen seiler med norsk flagg i Middelhavet.

Les mer om Club Swan 50 her

 

Spesielle båter

 

TF10: TF10 er et foilende trimaran bygget i Nederland av DNA performance sailing BV. Verftet har en 35 års historie, og startet med å bygge A-class katamaraner. De bygde også den foilene katamaranen for Gunboat, en båt de har videreutviklet.

TF10 skal bli en entype trimaran, og skal ikke være for komplisert å seile. Tester har vist fart på 25 knop i 12 knops vind. 

Flerskrogsbåter