Golfhandicap i Fredrikstad Seilforening

Mindre rettferdig kanskje, men mer morsomt

– Rettferdig blir det jo aldri, så det er like greit å ha fokus på at det skal være morsomt, sier Anstein Næverdal som er primus motor for onsdagsseilasene på Lera ved Fredrikstad.

Publisert Sist oppdatert

– Seiling er en krevende idrett, og det skiller mye mellom de beste og de ferske. Det er lenge siden vi hadde startfelt på tjue båter, og skal vi komme dit igjen må vi legge vekt på å gjøre seilingen morsommere og mer sosial. Vi prøver å legge til rette for at alle deltakerne kommer til mål samtidig, slik at vi får en båtprat på brygga etterpå, forteller Anstein.

– For å få til dette har vi lagt til et personlig handicap oppå NOR Rating-tallet. Ideen er at alle skal oppleve å knive om å være første båt over mållinjen. Samtidig blir starten, som kan være stressende, roligere.

– Systemet må være enkelt, påpeker Anstein.

– Vi tar utgangspunkt i kun to faste baner og bruker tretallsystemet i NOR Rating. Vi bestemmer vindstyrke og vindretning ut fra YR. Det gir oss seks mulige varianter. Startid og bane blir sendt på SMS til alle skipperne. Nye båter som ikke er forhåndspåmeldt starter alltid sammen med første båt.

– Alle som kappseiler har sin yndlingsrival som de kjemper mot. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle seiler for å bli best, det er de små seirene som gjør det morsomt å seile. Først i mål er morsomt, å holde unna for drevne seilere og komme foran er moro.

– Vi er ikke de første som tester ut golfhandicap i seiling, men vi er kanskje de første som gjør det enkelt. Vi skal teste dette systemet denne sesongen uten store endringer og så evaluere til høsten.

– Foreløpig er vi fornøyd. Deltakerantallet går opp og det har ikke kommet noen alvorlige innsigelser på bruken av personlig handicap, understreker Anstein.

HANDICAP: Tid på tid-tallet brukes for å bestemme starttidspunktet i onsdagsregattaene i Fredrikstad

FRA SEILFORENINGENE

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon.