NM: Interessen for ORC har dalt litt de siste årene, men kan øke nå med EM på Hankø i August.
NM: Interessen for ORC har dalt litt de siste årene, men kan øke nå med EM på Hankø i August.

ORCi EM på Hankø nært utsolgt

Det er plass til 100 båter, 70 norske, og det er alt venteliste i minste klasse.

Publisert Sist oppdatert

Det er tre klasser i europamesterskapet i ORCi på Hankø i august. Den minste klassen er for båter under 38 fot, mellomklassen er for båter mellom 38 og 45 fot, og den største klassen er for båter over 45 fot. Dette er et omtrentlig tall. Det er båtens CDL-tall som bestemmer klassen. CDL står for Class Division Length og ble innført for at ikke små båter med høyt måletall kommer på samme startstrek som store med lavt måletall.

Stort i Østersjøen

Høy påmeldingspris skremmer ikke seilere fra å delta på mesterskapet på Hankø. ORCi-klassen er svært populært i Østersjøen med Estland som den store aktøren. Vinner du onsdagsregatta i Estland, så kan du vinne VM også.

Det er to store miljøer i klassen, det er i Østersjøen og i Middelhavet. EM og VM går annen hvert år i Middelhavet, eller i Nord-Europa.

Under VM i Estland i fjor var det 62 båter med i den minste klassen, 34 i den mellomste klassen, men bare åtte i den største. Den minste klassen ble delt i to felt, slik vi er vant med fra jolleseiling. Det var ingen norske båter med i VM i 2021.

Maks 70 norske

På Hankø er det satt et tak på 40 båter i den minste, 40 i den mellomste og 20 i den største. Det er også satt et tak på maks 30 norske i klassene med 40, og ti norske i klassen for de store båtene.

I den lille er det alt 41 båter, 24 norske. I den mellomste klassen er det 31 båter, 18 norske. I den store klassen e det så langt syv båter, tre norske og resten tyske.

Påmeldingen ligger alt nå på høyden med VM i 2021 som var stort, bortsett fra den lille klassen som er utsolgt.

Stort arrangement

Det er nå 79 båter påmeldt, og flere vil det bli. Det vil ruve godt på Hankø. Båtene blir godt bemannet også, så det vil bli over 500 seilere på øya, som vil gi kø på fergen over til fastland.

Arrangementet strekker seg også over en uke.

Registering og måling starter 5. august og strekker seg over helgen. Første regatta blir en langdistanseseilas med start 8. august. Den vil bli over 30-36 timer fro de minste båtene.

10., 11. august er det baneseilas, mens 12. er det en kort havseilas. Mesterskapet avsluttes søndag 13. august med baneseilas.

Regattaen arrangeres under sikkerhetskategori 3, og krever flåte.

Det er to påmeldigsavgifter. Før 31. mai er påmeldingsavgiften mellom 850 – 950 euro. Etter det øker prisen til 1050 – 1200 euro. Siste frist er 5. juli.

NM først

Norgesmesterskapet i storbåt er tilbake i Tønsberg, og flyttet frem i sesongen, og seiles helgen etter Færderseilasen. Mesterskapet blir en viktig i forberedelsene til EM på Hankø senere på sommeren. Bare fem båter er påmeldt så langt, men sannsynlig vil de fleste av EM-båtene delta. Da kan det bli 45 båter, flere enn noen gang.

HANKØ: Hankø Yacht Club blir base for europamesterskapet. Det blir nok tettere med båter i august enn under TwoStar i 2019.
HANKØ: Hankø Yacht Club blir base for europamesterskapet. Det blir nok tettere med båter i august enn under TwoStar i 2019.