Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Herberns havseilere

Her er historien om Sigurd Herberns «Belle-båter» – de han tegnet for kappseilas på havet.

Publisert

Som ung og aktiv regattaseiler var jeg selvsagt imponert over den moderne ungdomsbåten Killingen. Den skilte seg klart ut fra de mest populære regattabåtene i 1950- og 1960-årene; Høyt fribord, kort finnekjøl, spaderor, og det var en båt som tålte litt sjø og vind. «Killingen – morsom å seile i kuling» var slagordet.

Sigurd Herbern kjente vi også som en dyktig båtkonstruktør som hadde tegnet mange av de beste spissgatterne, og flere av de første 5.5 mR-båtene i Norge. For meg var det imidlertid som konstruktør av de første «tonn-klasse-båtene» jeg lærte Sigurd Herbern å kjenne. Jeg hadde seilt mannskap i mange havkappseilaser i Norge og England og gikk med planer om å kjøpe en egen båt for havseilas. Blant de aktuelle den gangen var en Sparkman & Stephens-konstruksjon på 31 fot – en «halvtonner», som ble bygd både i Storbritannia og i Sverige.

Norsk importør satser

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her