Seiljuss

Hvor slitt er slitt?

Det kan være stor avstand mellom hva selger oppfatter som slitasje på båt og utstyr og hva kjøper mener hva som er akseptabelt. Det kan være lurt å være spesifikk om hva som er slitt – og hvor mye.

Publisert   Sist oppdatert

I flere kjøpekontrakter har vi sett eksempler på at det oppgis at noe er slitt. Spørsmålet som er kommet inn, dreier seg om at båt, tilbehør og seil er slitt, men problemet er at slitasjen er omfattende – både båt, tilbehør og seil er i dårligere stand enn det kjøper forventet.

Selger på sin side mener ikke å ha holdt noe tilbake når han har oppgitt at alt er slitt. Det kjøper har sett, kan han neppe klage over at er (mer) slitt enn det han forventet. Men for seil som kjøper ikke har sett, og for motor som han ikke har testet, er det litt mer komplisert. For både seil og motors del er noe av problemet at kjøper og selger har til dels veldig forskjellig oppfatning av hva som ligger i begrepet slitt.

I det følgende omtales seilene, men tilsvarende gjelder også for motoren.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her