Båten min: Hallberg-Rassy 352

TRIVES BEST I BLEST: Hallberg-Rassy 352 er en båt som yter sitt beste når det friskner litt på. Anne Elise og Erik Tjemslands «Elise» har det høye rigg-alternativet, og det gjør at båten heller ikke er «helt håpløs» i lite vind.
SALONG: Salongen er et godt sted å være både i havn og når båten er under seil.
BYSSE: Byssa er sjøvennlig, men den må dele plass med leideren ved at byssebenken utgjør et av trinnene.
TOALETT: Det separate badet er overraskende romslig.
SJØKØYE: Ryggene i salongen kan vippes opp, og dermed får man en god sjøkøye på hver side av salongen.
FRA FORSIDEN: Motoren kan nås både fra forsiden, som her, og fra siden.
MOT AKTERLUGAREN: Interiørløsningen fra Hallberg- Rassy 41 fungerer overraskende godt også i en 35-foter. Kartbordet er trukket helt ut i borde, noe som gjør at det ikke er dørkplass til føttene.
MOTORROM: HR 352 har et imponerende motorrom med alle servicepunkter lett tilgjengelige.
AKTER: Akterlugaren er gedigen. Det er imponerende hvordan Hallberg-Rassy har utnyttet båtens akterskip.
BADELEIDER: Erik Tjemsland har konstruert en smart, integrert badeplattform og -leider.
FORDEKK: Fordekket om bord i «Elise» er både vakkert og byr på god plass.

Sjøens Mercedes

Svensk tradisjon og tysk grundighet – syntesen ble til Hallberg-Rassy 352, som er den mest solgte HR-modellen noensinne.

Publisert Sist oppdatert

En gang i tiden hadde båtene fra de to verftene til Hallberg og Rassy navn som P-28, Mistress, Misil, Mistral, Monsun og Rasmus. Først da Hallberg pensjonerte seg og konkurrenten Rassy kjøpte verftet hans, kom den første Hallberg-Rassy, HR 41. Men den vil du ikke kjenne igjen som en HR-båt i dag.

Likevel hadde denne ketchen løsninger som verftet i sin egen historieskrivning betegner som trendsettende, med senter-cockpit og innvendig passasje mellom salong og akterlugar. På den tiden var det vanligere med utvendig nedgang til akterlugaren, hvis båten hadde det, som i den Rassy-bygde Rasmus 35 (SEILmagasinet 6/2013). 41-foteren var nok også i største laget for et marked der et par og tredve fot fortsatt ble regnet som stort. Cirka 100 produserte båter var nokså beskjedent for for verftet som fortsatt produserte Monsun (SEILmagasinet 7/2015) som endte opp med over 900 båter og fortsatt er Hallberg-Rassys største salgsuksess noensinne.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER