BÅTEN MIN

Sjøens Mercedes

Svensk tradisjon og tysk grundighet – syntesen ble til Hallberg-Rassy 352, som er den mest solgte HR-modellen noensinne.

Publisert

En gang i tiden hadde båtene fra de to verftene til Hallberg og Rassy navn som P-28, Mistress, Misil, Mistral, Monsun og Rasmus. Først da Hallberg pensjonerte seg og konkurrenten Rassy kjøpte verftet hans, kom den første Hallberg-Rassy, HR 41. Men den vil du ikke kjenne igjen som en HR-båt i dag.

Likevel hadde denne ketchen løsninger som verftet i sin egen historieskrivning betegner som trendsettende, med senter-cockpit og innvendig passasje mellom salong og akterlugar. På den tiden var det vanligere med utvendig nedgang til akterlugaren, hvis båten hadde det, som i den Rassy-bygde Rasmus 35 (SEILmagasinet 6/2013). 41-foteren var nok også i største laget for et marked der et par og tredve fot fortsatt ble regnet som stort. Cirka 100 produserte båter var nokså beskjedent for for verftet som fortsatt produserte Monsun (SEILmagasinet 7/2015) som endte opp med over 900 båter og fortsatt er Hallberg-Rassys største salgsuksess noensinne.

Litt bedre gikk det med den nedskalerte HR 38, som de solgte et par hundre av. Men det 38-foteren spesielt vil huskes for, er at den var den første med den etter hvert så velkjente blå skrogstripen, som sammen med den faste vindskjermen, får de fleste seilere siden da til umiddelbart å gjenkjenne en HR-båt, enten det er et Olle Enderlein-design fra 1970- og 1980-tallet, eller en moderne German Frers-konstruksjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her