Gjennom Nordøst- og Nordvestpassasjen på én sesong

Hvem var først?

Hvem var først?

Den russiske båten PETER 1 og norske NORTHERN PASSAGE nådde den 74. breddegraden med få timers mellomrom. Russerne var først, men når har de egentlig fullført de to passasjene?

Publisert Sist oppdatert

Han mener også at det var med nød og neppe de kom igjennom Nordvestpassasjen. Målinger viser at isen nå allerede har begynt å legge seg.

– De kom igjennom på håret, kommenterer Solberg.

Se mer om isforholdene.

FLERE MÅL Å NÅ. NORTHERN PASSAGE er nå på vei til Pond Inlet der franskmannen Eric Brossier skal gå i land. Han vil bli erstattet av den norske flerskrogseileren Trygve Rushfelt, hvoretter båten skal fortsette over Nord-Atlanteren til Oslo. Med referanse til RX II kan det bli en vel så tøff tur som å seile igjennom de to passasjene.

Selv om både PETER 1 og NORTHERN PASSAGE nå er vel igjennom områdene hvor de kunne bli stoppet av is, er det fortsatt uavklart hvem av dem som skal inn i historiebøkene som den første seilbåten til å seile igjennom Nordøst- og Nordvestpassasjen.

FØRST RUNDT JORDEN? Det gjenstår også å se hvem av de to båtene som kommer først tilbake til utgangspunktet og kan smykke seg med tittelen av å være først til å seile rundt jorden på den nordlige halvkulen på én og samme sesong.

Enda et poeng er: Hvem blir den første norske båten til å seile rundt jorden på den nordlige halvkulen? I denne konkurransen er også RX 2 med, for når de når Arendal, har de gjort det. Om da ikke NORTHERN PASSAGE kommer til Oslo før dem? Det er stor forskjell i hastighet på de to båtene, men enn så lenge har RX2 et godt forsprang.

FARLIG. – Det har har vært forbundet med stor risiko å tilbakelegge de områdene som de to båtene nå har gjort, men i Nordvestpassasjen har de bare seilt innaskjærs. Å krysse Baffin Bay nå er langt fra risikofritt med mye vind, isfjell og lange, mørke netter, og konsekvensene om noe skulle skje nå, er langt høyere. De skal nå seile i et område hvor de er uten noen form for hjelp – det er ingen fartøyer og de er utenfor helikopter-rekkevidde – de er fullt og helt overlatt til seg selv. Og det er ikke akkurat noen stor og sikker båt nordmennene seiler i, sier Knut Espen Solberg – ikke uten bekymring i stemmen.

– Det er litt som med fjellklatring; det er på vei ned ulykkene gjerne skjer…

TAKTISK SMART. Han mener at det hadde vært taktisk smart å starte forsøket på å seile jorden rundt om Nordpolen fra Pond Inlet i stedet for Norge.

– Da ville man ha sluppet Nord-Atlanteren nå om høsten, sier han.