Hvor "fersk" kan man forvente at en livflåte er når den kjøpes?

Med vår seilbåt som ble levert oss fra verft som ny i mai 2005 hadde vi også bestillt en Avon Modula 4 super livflåte. Modellen skulle ha service hvert 4 år. Nå i høst da vi skulle levere flåten til service ble det oppdaget at den var produsert i 2003. Mao flåten var mellom 1 1/2 til 2 år gammel ved mottagelse av oss. Med en forventet levetid på 10 til 15 år gir det en avkortning på 10 til 20%. Hvilke rettigheter har vi her i forhold til verftet som stod for leveringen? Temmelig skremmende når vi tenker på at vi i år reiste hele norskekysten oppover til Tromsø og tilbake til Oslo med en flåte som skulle ha hatt service i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Jeg vil anbefale dere å kreve omlevering av flåten, slik at dere får en ny. Alternativt kan kreves prisavslag / økonomisk kompensasjon. Dersom det ikke blir enighet om omlevering kan dere i egenskap av forbrukerkjøper kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Rett til omlevering og prisavslag følger først og fremst av forbrukerkjøpsloven av 2002 paragrafene 29-31.

 

Med vennlig hilsen

 

Jon Eivind Svagård

www.rettogrimelig.no