Seilernes verden

Hvorfra kommer søkeordene?

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn er overordentlig opptatt av været. Det er også båtbransjen, for det er ingen tvil om at folks lyst til å være i båt og dyrke seiling som hobby har sammenheng med været. En varm og god sommer har alltid gitt positive signaler for neste års salgssesong.

Nå er det ikke lenger bare været selgere av båter og utstyr håper på. Bransjen har oppdaget internett og søkemotorenes velsignelser. Nå er det kundene som skal søke seg frem til dem og ikke selgeren som skal vise seg frem for kundene. Kan det synes som.

«Vi får håpe på en god sommer og satse på Google».

Men hvilke søkeord skal båtfolket bruke? Hvor skal de få søkeordene fra?

Som leser av SEILmagasinet finner du frem til søkeordene. Hver dag hele året rundt publiserer vi nyheter og saker om båter og utstyr. Nysgjerrigheten pirres og interessen vekkes hos leserne – og søkeordene florerer i artiklene.

Hver dag sørger vi for at seiling, sjø og lune bukter ikke glemmes når snøen ligger tjukk og fjorden er islagt. Vi sår og gjødsler det norske folks seil- og båtinteresse, og vi inspirerer til å legge planer som skal munne ut i nye opplevelser. Vi sprer hele tiden om oss med søkeord.

Hva om vi ikke fantes? Hva om det ikke fantes redaksjoner som produserte uhildet informasjon om seiling og båtliv og produserte alle søkeordene båtbransjen er blitt så avhengig av? Hva om det ikke fantes noen kanaler båtbransjen kunne fortelle om seg selv i? Annonsere i? Hvor skal kjøperne da finne søkeordene Google skal mates med?

Jeg har ofte lurt på hvordan båtmarkedet hadde sett ut da? Problemstillingen blir ikke mindre aktuell i en tid hvor mediebransjen er i stor endring og utfordringene om hvordan man skal finne inntekter til å kunne opprettholde en profesjonell redaksjon er mange og store. Det trykte ord og bilde er ikke lenger eneste kanal. Nå søker leserne etter informasjon på digitale skjermer i ulike størrelser som alltid er tilgjengelige.

Det viktige er at de søker informasjon og for at de skal finne den, må noen produsere informasjonen. Produsere søkeordene. Og det er nettopp hva vi gjør – hver dag. Til glede for deg som leser og seiler. Og til glede for båtbransjen. Det ønsker vi å fortsette med, men vi kan ikke bare sette oss ned å håpe på været og satse på Google.