Utstyr og anvendelse

Navigasjon

Navigasjon

Mange funksjoner faller i denne kategorien.a) Fastslå posisjon og kursb) Planlegge og bestemme kursc) Bruk av kartd) Bruk av pilotbøkere) Se omgivelsene (se også avsnitt om Seiling og vakthold)

Publisert Sist oppdatert

Et komplett kartsett for en jordomseiling kjøpt i Norge vil koste mange tusener. Betydelig beløp kan spares ved å kjøpe i USA, se bl.a. Bellingham Chart Printers og Blue Water Books & Charts. Den første selger kopier av kart, noe som er helt lovlig i USA hvor amerikanske kart, selv om de dekker globalt, er ”public domain” (noe lignende er i ferde med å skje i Norge). Se også Statens Kartverk. Noen definisjoner.

Utstyret:

Vind/logg/ekkolodd/GPS se også lenkene til nettbutikkene

Raymarine

Navico/Simrad/B&G

Navigasjonsutstyr

Plotter/GPS /Radar/ se også lenkene til nettbutikkene

Garmin

Raymarine

Navico/Simrad/B&G

Furuno

PC Programvare (vi ønsker kommentarer)

Fugawi: m. Navionics og andre kart

MaxSea

C-Map

Tiki Navigator

Apper (vi ønsker kommentarer)

 

Sekstant

Prøv på Finn eller kjøp en brukbar plastvariant fra Davis

Radar

Se først og fremst sider om Seiling og vakthold under ”radar” 

Radaren er mye benyttet til å posisjonsbestemme land og sjømerker, evt. med Racon/radarfyr merking.

Mange steder er karten feil posisjonert forhold til gyldig kartdatum (for eksempel WG84). Når man ankommer et nytt landområde (eksempelvis en øy i Stillehavet) bør det være standard prosedyre å sjekke ”hvor landet ligger”. Radaren kan raskt bestemme eventuelle avvik mellom kart og terreng.

I Chile har undertegnede erfart at kartene gikk fra å være korrekt posisjonert (WG84) til å være en kabellengde feil (0.1nm), alt over en distanse på noen nautiske mil, og det uten at det var diskontinuitet i dybdekurvene. Det vil jeg kalle artistisk kartarbeid. Radaren fant heldigvis feilen ved hjelp av noen holmer og andre landkonturer.

Ekkolodd

Joda, ekkoloddet er viktig for å verifisere posisjon og evt. at kartet stemmer. I så måte kan det i denne sammenheng spille litt den samme rollen som radaren.

AIS (Automatic Indentification System)

Se først og fremst sider om Seiling og vakthold under ”Se og bli sett” (lenke kommer).

Faste installasjoner og sjømerker er i økende grad er utstyrt med AIS sender slik at også AIS kan benyttes for å verifiserer posisjon og kurs.

  • Digital Yacht:    rimelig å bra, se også Seatronic. Integreres med PC samt nettbrett via WiFi

 

Litteratur:

Det finnes enormt med lærebøker, og et kurs i astronavigasjon er ikke å forakte. (dette punktet trenger utfyllende stoff)

  • Astronavigasjon av Dedekam – enkel og grei
  • Håndbok for langturseiling, Andreas Holo, kapittel 3
  • ?

 

Havner og attraksjoner

Vi trenger stoff

Pilotbøker og kart

 

Diverse

Norge:

  • Navytech       Båtelektronikk:
  • ProNav          Maritim elektronikk (særlig Simrad/Navico/B&G)
  • SeaSea         Generelt båtutstyr
  • Seatronics     Generelt båtustyr
  • Maritim         Generelt båtustyr:

Utlandet, div: