Du kan også få isolerte vinduer.
Slik ser vinduene ut på Thoresnes motorseiler i dag.
Båter med slite gummilister kan få mye glede av Thoresens maskin
Oppgrader din gamle båt

Oppgrader din gamle båt

Nye vinduer og nye vindusrammer gjør mye for utseende for en sliten båt. Norsk oppfinner gjør det mulig å spesiallage vindusrammer til nesten alle båter.

Publisert Sist oppdatert

Per-Gunnar Thoresen er en mann full av ideer. Når han skulle bytte vinduene på sin LM 27 motorseiler utviklet han like godt et verktøy for å bøye aluminiumsprofilene til vinduene på båten selv.

– Jeg hadde fått nok av de gamle gummilistene som hadde begynt å lekke, og som svertet kraftig utover når jeg skulle polere båten. Så jeg bestemte meg for å bytte vinduer. Ingen av de som laget slike vinduer hadde mulighet for å lage vinduene med de hjørneradiene min båt hadde, så jeg kom på den ide at jeg kunne lage de selv.

Jeg var heldig, og fikk tak i aluminium profiler i utlandet. Men hvordan bøye profilene? Jeg måtte lage meg et bøyeapparat. Da jeg var i besittelse av metalldreiebenk og sveiseapparat hadde jeg heldigvis det verktøy som krevdes. Profilene bøyes kaldt, og jeg fant ut at bøyeverktøyet måtte være meget presist dersom jeg skulle unngå at profilene fikk deformasjoner. Heldigvis ødela jeg ikke så mange meter profiler før bøyeverktøyet mitt fungerte med tilstrekkelig nøyaktighet.



Så var det å kunne bøye profilene slik at de passet til vindusåpningene og bare ha en skjøt i ramma. Det er hva de profesjonelle klarer. Igjen kreves det stor grad av nøyaktighet. På bøyeapparatet monterte jeg derfor nøyaktig måleverktøy. Jeg kaldsvettet litt under arbeidet med å lage de første rammene. Men da jeg erfarte at rammene holdt de beregnede målene, kjente jeg en stor tilfredsstillelse over å lykkes.

Mange valgmuligheter

Per-Gunnar Thoresen kan tilpasse vinduer til nær sakt hvilken som helst båt. Han kan også lage isolerte vinduer, noe som gjør båten varmere under dekk om vinteren. Thoresen bøyer profilene etter CAD-tegninger.

Et vindu i standard utførelse med målene 60 x 20 cm, med 6 mm klar belagt polycarbonat limt i ramme, med pakninger og skruer, kommer på ca. kr. 2100,-. Prisene varierer med utførelse og størrelse.

Oppfinner

Per-Gunnar Thoresen utviklet en vingmast for over 10 år siden. Masten ble testet ut over en to års periode, men ble aldri satt i komersiell produksjon. Thoresen har også ideer om hvordan den perfekte turseiler skal være.

Ideene hans kan du lese om her.