Søk i arkivet

Hybridløsninger kommer nå også på båt

Toyota har revolusjonert bilindustrien med sin bensin/el motor kombinasjon. Nå kommer hybridmotorløsningen som standard på Lagoon katamaranene, og miljøbesparelsen er enda større på båt.

Seilas har vært ute å prøveseilt nye Lagoon 440, messens største seilbåt i volum. Norges første seilbåt med flybridge. I den sitter det to 55 hesters Yanmar motor pluss ett aggregat. Fra til neste års modeller vil de to Yanmar motorene bli erstattet av to kraftige elektriske motorer samt en rekke kraftige lastebil batterier. For å lage strøm til disse to el. Motorene holder det med ett aggregat på 18 hester. Den drikker bare to liter diesel i timen, men har kraft nok til å skyve båten fremover i 7,5 knop. I den farten vil det bli lite kraft til ladning, men med litt mindre fart vil du samtidig toppe batteriene. Har du lite drivstoff kan d lade batteriene via propellene når du seiler. Det vil redusere farten gjennom vannet med ca 1 knop.
Når du kjører båten i lav fart vil aggregatet skru seg av og på etter kraftbehovet.

Ikke bare vil du spare energi. Service kostnadene vil synke dramatisk, og de børstefrie el. motorene er nærmest servicefrie. Aggregatet kan du lett bytte den dagen den har gjort jobben.

En diesel motor i båt er kun skikkelig effektiv i et vist turtall. En el. motor er like effektiv i alle turtall. Diesel aggregatet derimot går alltid på det mest effektfulle turtallet. Derfor er besparelsene store, spesielt i lavere hastigheter. En katamaran krever en dobbel motorer, derfor er det mest penger å tjene i en slik båt, men lsningen vil nok etter hvert dukke opp i flere båter, spesielt nå som avgiftsfri diesel er på vei bort fra det europeiske markedet.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen