Søk i arkivet

RX II på land i Nome, Alaska

RX II ligger nå godt forvart på land i Nome, men til neste år fortsetter eventyret: Gjennom Nordvestpassasjen.

– Ja, denne utrolig flotte båten skal vi bringe hjem til Norge igjen. Den bragte oss trygt gjennom Nordøstpassasjen på en god og sikker måte, sier Trond Åsvoll, skipper om bord og vel tilbake i Norge.

TØFF TUR.
Han kan fortelle om en tur som ble langt tøffere enn han hadde trodd på forhånd, og en tur som ble tøffere og mer dramatisk enn hva de tilkjennega i rapportene på Internett underveis.

For SEILmagasinet beretter han om skruis, lekkasjer, snødrev, kompass og autopilot som gikk amok, surfing i nesten 16 knop med isfjell så høye som toetasjers hus rundt seg og ikke minst alle viderverdighetene med de russiske myndighetene, noe som til slutt satte en stopper for håpet og drømmen om å seile igjennom Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen i én og samme sesong.

MANGLENDE KART. – Vi lå så godt an, bare et par døgn etter skjemaet vi hadde satt opp på forhånd, sier han, og kan fortelle at problemet med de russiske myndighetene til syvende og sist var at de ikke hadde fått tegnet inn seilingsruten i et Google-kart og gitt til rette, russiske instans.

– Det er et komplisert regelverk der oppe, og de ulike russiske instansene som skal ha informasjon og godkjenne reisen, snakker ikke sammen, sier Åsvoll.

De ble til slutt deportert ut av Russland etter en åtte timer lang rettsak – uten noen gang å ha fått stempel inn eller ut i passene sine.

DEPRIMERTE. – Vi var ganske deprimerte da vi la ut i stappmørke og tåke uten mer mat og diesel enn at vi kunnne ta oss over til Nome, forteller Trond Åsvoll.

Han forteller at de lærte enormt mye på turen; ikke minst den viktige leveregelen: Du må aldri være passiv i isen.

ALDRI PASSIV. – Vi satt aldri fast i isen, men vi var sperret av isen. Vi flyttet oss hele tiden fra pytt til pytt med åpent vann. Det lengste vi lå stille et sted i isen var en halvtime – og slik kunne vi holde på i døgn. Man må være aktiv hele tiden. Blir du passiv, går det galt.

Han får ikke fullrost båten RX II nok, og han mener at verken moderne båter med spaderor eller flerskrogbåter har noe i slike farvann å gjøre.

– De har ikke en sjanse til å bevege seg i de smale sprekkene de må igjennom, og isen vil ta rorene som ingenting, sier han.

Mer om turen, opplevelsen og erfaringene til de tre om bord i RX II vil du kunne lese om i SEILmagasinet senere i år.

Se også innslag på nyhetssendingen på TV Nord i går.

 


 

Alt innhold på www.seilmagasinet.no er opphavsrettslig beskyttet – © SEILmagasinet. 
SEILmagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. SEILmagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen