Søk i arkivet

På kurs hos Frivind.noGode råd for en pålitelig værmelding

Hvorvidt skal vi stole på værmeldinger og hvordan kan vi best tolke meteorologiske data?

TA DET MED EN KLYPE SALT. - Ønsker du å danne deg et inntrykk av hvordan været vil bli under din seilas, bør du sjekke flere kilder enn kun punktdata fra for eksempel yr.no eller storm.no, sier Mads Christensen i Frivind.no. Han hjelper både langtur- og regattaseilere med værruting og er snart ferdig med sin utdannelse i oseanografi og meteorologi. Christensen er aktiv under seil både på tur og på regattabanen.

BRUK FLERE KILDER! Punktdata - for deg som ennå ikke vet det - er representert som ikoner på værmeldingstjenestene. Disse symbolene genereres automatisk av datamaskinene for å visualisere værtypen.

- I tillegg til ikonene bør du sjekke værkartet for å få et generelt bilde av situasjonen, sier Christensen. - Du bør også få med deg sannsynlighetsvarselet, høre værobservasjoner på VHF/web, se på radarbildene for å prøve å forestille deg fremtidig utvikling og spesielt lese meteorlogens tekstbeskrivelse. Dette fordi meteorologens tekst er en tolkning av de data maskinene spytter ut på grunnlag av formlene de er programmert med for å melde været.

Meteorologens tekst er preget av hans innsikt og kompetanse om temaet og gir dermed et mer komplett bilde av været, mener Christensen.

TYPISKE FEIL. Spesielt langturseilere, men også regattaseilere, bruker GRIB-filer som grunnlag for å studere værsituasjonen. De er ifølge Christensen ikke helt pålitelige ved kystnavigasjon, fordi de ikke registrerer fjellenes påvirkning på været. I enkelte områder danner deg seg lokale lavtrykk på grunn av fjellene; de blir ofte ikke visualisert på GRIB-filene. Det er for eksempel tilfellet i Nord-Spania innerst i Biscaya og utenfor Marokko, nordvest for Atlasfjellene.

- Bruker du dessuten filene fra www.grib.us (som kan integreres i kartprogrammer og ellers brukes i gratissoftwaren UGRIB) og sjekker også www.passageweather.com, ikke forvent å få ulike værmeldinger. Begge tjenester henter opp data basert på samme numerisk værmodell: GFS (Global Forecast System). De bare blir visualisert på to ulike måter.

NORSK VÆRMELDING BEST I NORGE. - Ikke forvent å få en riktig værmelding fra norske værtjenester når du trenger en værmelding i utlandet. De er best i Norge, men er mindre pålitelige for områder utenfor landet vårt. Da dekker de nemlig større områder og er dermed mindre nøyaktige. Bruk helst landets eget varsel, er Frivind.no sitt råd.

VERDIFULLE KURS. Vi kunne fylt mange sider med nyttige detaljer fra kursene til Frivind.no. De dekker blant annet dannelsen av fronter, meteorologi på havet, store værsystemer, detaljer om typiske værsituasjoner i ulike områder på jordomseiling, tips om hvilke værtjenester du kan bruke og mye annet. Det er selvfølgelig mye bedre å melde seg på kurs hos Mads Christensen.

FORNØYDE LANGTURSEILERE. Flere seilere som drar på langtur i år og neste år deltok på seminaret til Christensen tirsdag 25. mai og kom ut av seansen med litt tyngre ballast og smil på munnen. Kurset ble holdt i Petroleum Geo Services sine lokaler på Lysaker. PGS stilte et konferanserom til disposisjon gratis ved denne anledningen. Kurset ble arrangert av fremtidig langturseiler Trond Erling Hansen (ansatt i PGS) fra SY OCCASIONE, en Orana 44 som skal kaste loss i midten av juli 2010.

HVORFOR FRIVIND.NO? Flere langturbåter hvert år kjøper Frivind.no værrute-tjenester og skryter hemningsløst av hans støtte på havet. Hans værmeldinger og ruteforslag hjelper skipperne med å forstå utviklingen av været og velge en rute som innebærer mer eller mindre vind, alt etter behov. Tekstene han sender er skreddersydd for mannskapets seilkunnskaper, -kompetanse og behov. Ønsker skipperen for eksempel å unngå en front eller å få mer vind for å vinne en regatta, kan han/hun få god støtte til det. Dessuten er e-postene hans lettere å laste ned enn grib-filer eller andre grafiske filer med satellittelefonens overføringshastighet.

STØRRE TRYGGHET. Når du kjøper tjenestene hos Frivind.no blir du aller først spurt om hva slags seilas du ønsker å få: en heftig seilas med vind for å vinne en regatta eller en rolig og kofortabel seilas som passer et mindre rutinert mannskap? Det at ruteforslaget er tilpasset båtens ønsker, gir tydeligvis større trygghet og har dannet grunnlaget for flotte resultater: blant annet over-all-seieren i Atlantic Rally for Cruisers for langturbåtene MADONNA (2008) og AMORESS II (2009).

BACK-UP. - Jeg kan støtte opp til 30 båter samtidig hvis de seiler på omtrent den samme ruta eller i samme havområde. Er jeg syk, kan noen med riktig kompetanse overta, slik at seilerne ikke blir latt i stikke, forsikrer Christensen.

ENGASJERT. Informasjonsutvekslingen med båtene skjer to ganger om dagen: først sender båten egen posisjon og værobservasjoner rundt kl. 1200 og etter noen timer (rundt 1800) får båten sin værmelding og ruteforslag. Er det akutte situasjoner, er Christensen tilgjengelig også om natta, men det er som sagt unntaksvis. Flere seilere har erfart å bli kontaktet av ham uoppfordret på grunn av plutselige værendringer av betydning. Det sier noe om hans engasjement, noe man også merker når han formidler sitt fag på seminar.

 

Fornøyde deltakere: Flere langturseilere 2010-2011 deltok på Frivind.no sitt kurs tirsdag 25. mai og uttrykte seg positivt om det. Mange av dem har også valgt å kjøpe værruting til langturen hos Mads Christensen.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen