Søk i arkivet

Langturseilerne 2010-11 fortellerVakker, men nådeløs

Isla Graciosas ville skjønnhet forfører, men ikke en gang en pan-pan-melding fra en norsk langturbåt har klart å gjøre havna tilgjengelig.

ISLA GRACIOSA er navnet på en perle blant Canariøyene, like nordøst for Lanzarote. For å besøke øya med båt, trenger du tillatelse - uansett om du ligger på svai eller prøver å få plass i havna i Caleta del Sebo, øyas eneste "by".

Tillatelsen må du søke minst 10 dager på forhånd ved å fylle ut et skjema som du finner på nettet på oppdateringen av Atlantic Islands, pilotboken som blant annet dekker Canariøyene.

Rykter sier at ingen har noen gang fått svar. De fleste besøkerne ligger dermed på svai uten tillatelse. Foreløpig har vi ikke opplevd selv eller hørt noe om kystvaktkontroller.

 

ISLA GRACIOSA: Båtene ligger stort sett på svai ved Playa Francesa, som har sand og lavastein som bunn. Flere får problemer når vinden og svellet øker.

 

DEN NÅDELØSE bør kanskje bli navnet til denne øya, tilsier erfaringen til familien Haavik fra Sandefjord på langturbåten FANTELIV (Jeanneau Sun Legend 41).

De seilte til Isla Graciosa fra Madeira og hadde nesten nådd sundet mellom øya og Lanzarote, da de fikk tau fra fiskeredskap i propellen.

- Jeg hadde sola rett i øynene og så absolutt ingenting, forteller skipper Petter Haavik.

I dette området blir nemlig fiskeredskap merket med bitte små falmete oransje/hvite bøyer som er koblet sammen i en tauring på to-tre meter. Denne ligger vanligvis flytende på havoverflaten og er nesten umulig å skimte i enkelte lys- og havforhold - spesielt i høye atlanterhavsbølger.
Dårlig merkede fiskeredskaper har mange seilere opplevd i hele Portugal og nå også ved Lanzarote. I Karibien og Marokko skal det være enda mer utfordrende på denne fronten, så det er virkeligheten på langtur.

Når bølgene er flere meter høye og vinden blåser i kulingstyrke, er oppmerksomheten for øvrig opptatt med noe helt annet enn å se etter fiskeredskap...

LØSNINGEN. Etter å ha klart å skjære lina som holdt båten igjen i fiskeutstyret under vann, klarte FANTELIV å komme seg videre, men uten motorkraft, ettersom tauet med bøyene hadde surret seg rundt propellen.

Pia Haavik viser de små bøyene og tauet som surret seg rundt propellen på FANTELIV.

Haavik prøvde å seile videre, men i sundet løyet vinden helt, men strømmen fikk båten til å drive. Dermed ble det ekstra viktig å finne en løsning fortest mulig. Etter noen mislykkede forsøk, utstedte Haavik en pan-pan-melding.

- Ingen av båtene som lå på svai ved Playa Francesa (journ. anm: en bukt med sandbunn som ligger rett ved sundet) reagerte, beretter skipperen og rister på hodet.

- Vi prøvde dermed å kalle opp havna og spørre om vi midlertidig kunne få lov til å ligge i havna for å dykke og fjerne tauet.

Været som var meldt var alt annet enn lovende (3-4 meter bølger i sundet). Men svaret fra havnemyndighetene i Caleta del Sebo var en bastant nei.

- Ring til dykkersenteret, sa havnesjefen. Men ikke en gang de ville hjelpe. Det gjensto å ringe til 112.

- Det er ikke lov å nekte hjelp til en båt som er i nød, understreker Anne Haavik, ko-skipper på FANTELIV.

REDNINGSAKSJON. - Jeg følte at det hele var unødvendig; med et fridykk og båten i ro hadde jeg kunnet gjøre jobben selv. Men vi ringte til 112, og det tok veldig lang tid før vi fikk svar, fortsetter Petter Haavik.

- Stemmen som svarte på spansk tilsa at hun ikke helt skjønte min posisjon heller. Språkvansker gjør situasjonen enda mer utfordrende. Så ble et helikopter sendt etter oss. Helt ekstremt, for helikopter trengte vi virkelig ikke. Og de begynte å lete etter oss først et helt annet sted på sjøen enn det vi hadde oppgitt. Da de nådde oss, hadde vi løst problemet.

I mellomtiden klarte nemlig familien Haavik å blåse opp jolla og bruke den til å dytte og styre båten i en bukt. De fikk til og med ankeret til å feste seg ved å trekke båten akterover, og da kunne skipperen utføre jobben selv.

 

ISLA GRACIOSA, slik den ser ut når du seiler mot den fra Madeira. Dette er sørvestsiden av øya.

 

ET RESERVAT. Isla Graciosa er kjent blant lagturseilere og Canariøy-spesialister for sin ville skjønnhet.

Øya fremstår som en ørkenaktig flekk med vulkanske fjell som dukker opp fra 4000 meters dyp i Atlanteren. Her er naturen fortsatt uberørt av masseturisme, selv om fiske og reiseliv faktisk er øyas viktigste næringer.

De eneste bebyggete stedene på øya, som teller ca. 700 innbyggere totalt, er Caleta del Sebo (havneby) og tettstedet Casas de Pedro Barba. Her finner man noen få butikker og restauranter, og gatene er laget av sand.

Øya skiller seg helt ut fra de andre Canariøyene og er et ettertraktet reisemål hos langturseilere. Graciosa er en del av Parque Natural del Archipiélago Chinijo. og kan ses fra utsiktspunktet nord på Lanzarotes fjell eller nås med rutebåt fra byen Órzola, også på Lanzarote.

AVVENTURA kalte selv opp på VHF-kanal 09 for å be om tillatelse, men fikk absolutt nei som et svar, selv om det var ledig plass i havna.

Ønsker du å besøke øya, søk om tillatelse i lang tid på forhånd. Kanskje det hjelper?

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen