Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2010Doublehanded over Atlanteren?

Flere norske båter seiler over havet uten ekstra mannskap. OCCASIONE er en av dem.

OCCASIONE = MULIGHET. Navnet til deres flytende hus er blitt valgt med omhu. Occasione er det italienske ordet for mulighet, eller anledning. En motorsykkelulykke i august 2009 fikk familien Hansen-Ovesen til å ta beslutningen. De grep sjansen, deres mulighet for å leve, og bestemte seg for å dra på langtur. Det ble en intens vinter og vår med kurs. Marianne hadde aldri seilt før, mens Trond hadde en del erfaring på sjøen i forbindelse med jobben. Nå skal de delta i Atlantic Rally for Cruisers – uten ekstra mannskap.

OCCASIONE er en Orana 44 fra Fountain Pajot.


EN «ÅPENBARING».
En brå sving, litt grus og en motorsykkel som sklir. Den uheldige motorsyklisten havner mot en stolpe og pådrar seg bruddskader i tre sidevirvler, et brukket brystbein og punktering i lungene. Dette rett foran øynene til den fortvilte makkeren, som kjører like bak.

Trond og Mariann var da på tur i Nord-Norge, hvor Trond kommer fra. Det hele skjedde i fjor sommer. En tung periode fulgte. Men i november 2009 var opptreningen nesten ferdig, og Trond Hansen begynte da utrolig nok å jobbe igjen. En gammel tanke, det å reise på seiltur i ett år (minst!), begynte å våkne fra dypet igjen. Livet kan brått ta slutt. Hvorfor ikke leve det når man kan?

FEIRER FLAKSEN MED EN SEILTUR. – Jeg var veldig heldig som kom fra en slik ulykke uten varige mén, sier Trond.

– Det tok oss da ett kvarter å bli enige om å dra, tilføyer Mariann.

Nå skal de seile over Atlanteren sammen med barna Andreas (snart 14) og Karoline (snart 12). Både Trond og Karoline vil feire bursdagen på havet, henholdsvis 28. og 29. november. Andreas vil bli 14 år i Karibien, den 29. desember. Mye glede og moro venter på bølgene. På fartøyet de har valgt, kan de arrangere en discokveld, hvis de vil. Den har et areal på cirka 100 kvadratmeter! Etter litt nøling – valget sto mellom en Lagoon 44 og en Fountain Pajot – falt de for OCCASIONE, en Orana 44, fra det siste av de to verftene.

ALT VEL. Reisen startet rundt midten av juli, og via Skottland og Irland kom de til Biscaya sammen med vennebåten FRYD fra Alta, blant annet. Det var på den siste natta over Biscaya, da bølgene slo over skrogene og det store overbygget, mens vannet nådde styrkvinnen Mariann, at det gikk opp for henne:

– Jammen sitter jeg her, i kuling i 30 knop og bekmørke – og er søkkvåt… Og likevel er det gøy! Jeg tror jeg kan takle mer av dette! – Båten oppførte seg fint, og da tenkte vi at det var like greit å satse på en Atlanterhav-overfart uten ekstra mannskap, forklarer hun.

NESTEN DOUBLEHANDED. – For å være helt presis, er vi ikke helt doublehanded, fordi Andreas og Karoline begynner å få dreisen på dette nå. Om natta satser vi på 4-timersvakter, bare vi to voksne, sier Trond.

I praksis betyr det at man skal takle den store katamaranen singlehanded. Det kan Trond og Mariann allerede, men de første nettene med squalls vil hun kanskje vekke mannen sin slik at de kan reve sammen.

- Squalls kommer stort sett etter klokka 3 om natta og utover morgenen. Dermed vil Trond sitte på vakt da, påpeker hun.

BALLAJOKKI! De har aldri angret på at de la ut på tur, selv om de har hatt noen øyeblikk med stramme kjever, som alle.

– Ja da, vi har opplevd en «ballajokki» innimellom, sier Trond. Unnskyld???

– Ja, det er «frydsk», tilføyer han.... Ulf Dahslett fra seilbåten FRYD kaller det å miste kontrollen en «ballajokki». Den følelsen fikk han en gang da gennakeren ikke ville rulles inn. Men det gikk heldigvis fint til slutt. Furlelinen var for kort, konkluderte han, så den ble forlenget, og Trond lærte å dekke gennakeren med storseilet ved å seile så platt som han kan. På denne måten kommer gennakeren i vindskyggen av storseilet. Da blir det lettere å rulle den inn.

DET GÅR SEG TIL. De har lest en del om katamaraner og deres seilegenskaper, og de har fått mange gode råd fra andre seilere. Nå har de tilbakelagt omtrent 3000 nautiske mil. Prisene i Europas havner har for øvrig stort sett vært de samme som for en enskrogsbåt på 44 fot, så reisebudsjettet er ikke blitt påvirket av at OCCASIONE har to skrog.

En del liner har røket på grunn av slitasje, og den nye katamaranen har – forståelig nok – krevd konstant vedlikehold. Trond har taklet det meste selv. 200 meter med skjøter og fall er nå blitt erstattet med sprektra-tau. Litt filing i svanehalsen gir forhåpentligvis mindre slitasje på tauene over Atlanteren.

VELUTSTYRT OG KOMFORTABEL. Det er bare en liten del av forbedringene OCCASIONE har vært gjennom. Listen over ekstrautstyret de har kjøpt, er veeeeldig lang.

– Vi satset på god komfort siden en hel familie med gjester av og til skal bo her. Dette er vårt hus i minst ett år. Dermed er det blitt watermaker som produserer 180 liter i timen, et strømaggregat  på 9,5 kW og en batterilader på 80 Ampere. Kjøle- og varmeapparat gir varme i Skottland og aircondition i Karibia. Navigasjonsinstrumentene er det beste man kan kjøpe nå til dags. OCCASIONE skal være en trygg skute og bringe Mariann, Trond, Andreas og Karoline til drømmeøyene på den andre siden av «dammen».

Du kan følge OCCASIONE på deres blogg www.occasione.no.

SYSTEMATISK PROVIANTERING: På OCCASIONE blir all emballasje av papp/papir fjernet av fare for kakerlakkegg. Boksene blir skyllet i rent saltvann (laget med ferskvann og havsalt, fordi marinaens sjøvann er skittent). Maten blir stuet i poser med etiketter og plastekser med lister over innholdet. OCCASIONE har for øvrig en fryser på 90 liter!

{F6AA7E35DF5C}

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen