Søk i arkivet

Langturseilere 2010-11Førjulstid i paradiset...

Vi trodde vi hadde kommet til paradiset, ja...

ANKERVAKT. Klokka er 0530 den 22.12.2010 og jeg har vært våken på nattevakt i cirka en time - igjen: ankervakt, denne gangen. Det er min tur etter matros Martin og skipper Bengt-Arild på AVVENTURA, som nå ligger i Admiralty Bay, Bequia. Det har vært en regnfull kveld og natt, med tropiske byger som om himmelen skulle plutselig åpne seg og slippe ned den delen av Atlanteren den har suget opp til seg. Vår båt ligger ganske stødig, ser det ut som. Det tok omtrent 1,5 timer i går kveld å velge plass og få ordentlig feste. Skipperen er veldig nøye, heldigvis.

{F6AA7E35DF5C}

Mens mennene om bord tok seg av ankringen, rakk "admiralen" å sette sammen enda en fiskegryte, med en flott tunfisk vi dro inn like før ankomst i går. Det ble middag under dekk mens den ente squallen herjet ute. Varmt og klamt i båten når det regner sånn. Alle lukene må stenges. Her i paradiset...

Dette er jo et paradis: tunfisk til middag nok en gang.

 

POPULÆR ØY. Admiralty Bay er nokså full av båter. Bequia er en del av Grenadinene og mange utlendinger i tillegg til oss nordmenn feirer jul her. Derfor hadde vi satt plotteren på ankervaktmodus: Den registrerer bevegelser i båten; når vi beveger oss mer enn 0,02 nm fra vår opprinnelige plass, piper den. Siden båten dreier og snur seg etter vinden hele tiden, må jeg opp til cockpiten stadig vekk for å slå av alarmen og se meg rundt. Og skriver i pausene for å kose meg litt, mellom den ene og den andre squallen og den ene og den andre PIIIIP. Jeg kunne slått av alarmen, som jeg mener roper "ulv ulv". Men pipingen gir resultater!

KOLLISJONSFARE. Det er ikke bare din båt du skal passe deg for på ankervakt. En flott og ruvende svensk båt, VICTORY OF GOTHENRBURG, dregget nesten helt til baugen vår, og JEG tok den på fersken! Jeg følte meg som en helt. Jeg rådførte meg med den som var på nattevakt like før meg, skipperen. Den båten var ikke der før, nei. Den var på tur! Ufrivlllig tur altså.

Etter en vurdering tok skipperen jolla og dro til dem, vekket dem forsiktig og de takket flere ganger for at vi sa ifra. De skulle uansett reise kl. 0600, de ble vekket kl. 0445. Vi unngikk kollisjonen. Yess!

UPÅLITELIGE BØYER. Denne situasjonen er litt komisk. Jeg ler av meg selv trippende opp og ned leideren og skliende på dørken etter regnværet mens jeg løper fra Mac-en til plotteren og omvendt.

Situasjonen er samtidig veldig typisk. Mange seilere før oss har opplevd akkurat det samme. Jeg husker enkelte reisebrev jeg har mottatt fra seilervenner i Karibien. Vi ble advart. Og det er grunnen til at jeg skriver, mellom den ene og den andre turen til plotteren.

Bøyene i enkelte bukter, for eksempel i denne, er ikke altid til å stole på. Du må sjekke med maske. Dykkerutstyret til skipperen brukes nå ganske flittig og vi takker ham for å ha tatt PADI-sertifikatet!

Alternativet er naturligvis å ankre opp, som vi gjorde denne gangen. Det er lurt å kjøpe en oppdatert pilotbok for å skille mellom buktene og få god informasjon om lokalforholdene. De av Chris Doyle om Karibia er veldig veldig nøye om slike detaljer.

De hjelper deg med bøyer og har en sjef å forholde seg til...

 

FORTØYNINGSGUTTAS ANGREP. Her i paradiset må du være forberedt på et angrep á la "Pirates of The Caribbean" hver gang du nærmer deg en bukt. Unge menn i raske joller nærmer seg skuta i truende fart, med karibisk, sangvinsk aggressivitet. Behandler du dem høflig og prøver å prute, får du en bøye med rabatt. Mange bare overser dem og takker høflig nei. Noen avviser dem tvert. Vi tenkte i forgårs på orkanen Thomas` konsekvenser på St. Lucia og kjøpte bøyeplass. Det gjorde omtrent alle nordmenn som lå fortøyd i Marigot Bay, og det var mange! Når vi møter de lokale, etter å ha sett hvor og hvordan de lever, føler vi oss som skikkelig pengesterke og "bortskjemte"... Så vi som prøver å spare på alt vi kan for å holde reisebudsjettet, åpner lommeboka likevel.

GOOD PEOPLE. - Were are you from? Norway? Oh, Norwegians are good people... Europeans are good people, sier de. Får de en pils i tillegg til pengene, kan du være sikker på at også fruktselgeren og smykkeselgeren som kommer like etterpå på hver sin jolle, ber deg om en pils. Du finner nok en grei "veldedighetsbalanse" etter et par bukter...

Plotteren er nå slått av, vinden har løyet og jeg får avslutte denne teksten uten flere PIIIIP. Morgentrimmen min opp og ned leideren har gitt et positivt resultat i tillegg til å ta VICTORY på fersken. Jeg har fått med meg en fantastisk soloppgang i Admiralty Bay, med rosa og grå skyer over åsene.

Norske ALFARD ligger like ved. Skipperen sitter i cokpiten og passer på. De har to barn om bord som ser frem til å treffe ARC-barna. De får en morsom jul her. Den norske armadaen inntar Bequia i de neste timene og dagene, det blir julefeiring med barn i fokus, både våre og de fra øya.

Klokka er 0630. Det er helt lyst nå. Denne natta på ankervakt ser vi allerede i et nytt perspektiv. Vi er jo i paradiset.

 

Soloppgang på Admiralty Bay på slutten av ankervakta.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen