Atlantic Rally for Cruisers 2011

Seiler mot øst

Seiler mot øst

SANA prøver å hjelpe en deltakerbåt i nød og må snu. En uke igjen med silkeføre og så øker vinden betraktelig.

Publisert Sist oppdatert

 

GØY! På CAPRAIA er humøret på topp. Seilerne på denne båten, som har fått sitt navn av en kjent øy i Elba skjærgården utenfor Toscana (Tyrrenske havet), har betydelig seilerfaring. De kan håndtere dukene så godt, at de ifølge trackingsystemet ikke har tapt særlig terreng i forhold til MALINE, som seiler i racingklassen (akkurat nå på 3. plass i sin klasse) og er akkurat like lang.

- Som sagt nydelig seiling i dag, surfing på bølgene (har sett 12,7 knop i dag) og Harry Belfafonte på høytalerne. Den CD-en fikk vi av ungdommene i TIME-OUT, som insisterte på at det måtte være Harry på vei over - og det passer forbausende flott (-:, skriver skipper og reder Hallstein Mørk.

ARC = TRYGGHET OG SAMHOLD. ARC er ingen regatta - unntatt for MALINE, som seiler i racingdivisjon, gruppe A, og derfor ikke får lov til å bruke motor uten å bli diskvalifisert.

Seilerne i cruisingdivisjonen deltar i ARC-en først og fremst på grunn av tryggheten det gir å seile sammen med mange andre båter. Det er både nyttig og gøyalt med de sosiale oppleggene før start. Man blir da godt kjent med hverandre for så å hjelpe hverandre i tilfelle problemer underveis. Det å bli sjekket av en ekspert rigger og rutinerte sikkerhetsinspektører i Las Palmas spiller også en viktig rolle når en velger denne løsningen for å krysse havet.

GØY MED REFERANSEPUNKTER. En annen typisk ARC-faktor som fascinerer seilerne, er at rallyet oppleves som en "liksomregatta". Det å måle seg selv med andre og med naturkreftene, betyr å bli bedre kjent med seg selv som seiler og som menneske. Man tøyer egne grenser, spesielt på det psykiske planet. Samtidig lærer man hva Samhold med stor S betyr.

Så la oss akseptere den lille dosen konkurranseinstinkt som tydeligvis - ifølge bloggene  - er godt på plass på de fleste båtene. ARC-seilerne gjør det beste de kan til å seile best og fortest mulig - uten at det går ut over komforten, sikkerheten og humøret om bord. Et av de morsomste øyeblikk under en typisk ARC-dag, er å plotte posisjonene til deltakerbåtene på kartet. Derfor tør vi også, innimellom, antyde hvilke plasseringer de får underveis. Det er rett og slett for å gjengi stemningen som man opplever om bord.

RAPPORTERING OM MOTORTIMER. Mens rapporteringen om motortimer i fjor var begrenset til ett tall (summen av antall timer motorkjøring for hele turen), har World Crusing Club i år bestemt å gjeninnføre daglig rapportering av motortimer brukt til fremdrift (ikke til batterilading).

Mest sannsynlig vil motorbruk likevel ikke være avgjørende for å seile over i år. Ser man på værkartet for dagene som kommer neste uke, vil utfordringene i år være av en annen karakter.