Sun Fast 3600 under test

Sun Fast 3600 under test

Jeanneau kan mer enn å lage gode turseilere. Sun Fast 3600 imponerer. Se film

Publisert Sist oppdatert

DOBLE RORKULTER. Båten blir levert klar til regattaseiling. Alt som trengs er seil og elektronikk. Dekksutstyret holder en høy standard, og Jeanneau har ikke vært gjerrig på blokkene. Det er rikelig med utveksling der det kreves, og det meste av trimmingen kan gjøres uten bruk av mye krefter.

Båten er laget for å kunne seile både shorthand og med fullt mannskap. Cockpiten er lang og bred, mens den er smal og kort ved benkene. Her sitter du bra, når autopiloten går.

Ergometrien i cockpiten er perfekt under seil, men det er uvant å seile med to rorkulter, noe som krever trening i slagene, men for all del. Jeg ville aldri valgt to ratt som kan leveres i stede for rorkult.

Jeg liker å styre med rorkulten mellom beina når det er få hender om bord. Det gjør det mulig å jibbe gennaker alene, men med to rorkulter blir det verre.

 

FORNUFTIG PRIS. Under Öppna Varv på Orust ble Sun Fast 3600 tilbudt for 1.418.000 kroner, eller ca 1,3 millioner norske kroner. I tillegg kommer seil, elektronikk, transport og klargjøring. Båten kan du dermed få godt utstyrt for regatta for under to millioner kroner.

Den svenske eieren kommer fra Mum 30, og skal bruke Sun Fast 3600 både for tur og regatta. Han har til og med monter luksus som en kjøleboks. Slik at det blir muligheter for kald drikke.

Båten er spartansk under dekk. Den er bygget for sporty mennesker som verdsetter gode seilegenskaper høyere enn teaklister og gardiner. Byssa er begrenset, men båten har bra med stueplass. De to akterlugarene er også relativt store. Jeg kan godt leve med en slik innredning under en sommerferie tur. Jeanneau har valgt en klar strategi, og utviklet et rendyrket konsept. Spørsmålet er om hvor mange nordmenn som ser båtens kvaliteter.