Søk i arkivet

Foto:

Test av litiumbatterier

Elbil-teknologi er på vei til båten. To blybatterier er kastet ut til fordel for et moderne litium. I sommer skal erfaringer høstes.

Prisen på litiumbatterier faller og er nå på en nivå hvor også vanlige båtbrukere kan vurdere slike. Teknologien er fremdeles ung, så hvor god økonomi det er å velge et slikt batteri er usikkert, men mye tyder på at det alt nå er lønnsomt. Særlig om kvaliteten er like god som i elbiler. Noen elbiler har alt kjørt over 100 000 km uten neveverdig tap av effekt i batteriene, og mange mener at disse batteriene vil holde i hele bilens levetid.

 

RASK LADNING. Min forbruksbank på 2 x 95 Ah batterier er blitt erstattet av enn litiumbatteri på 100 Ah. Den gamle batteribanken veier nesten 50 kg, det nye litiumbatterier kun 14 kg.

Men det er batteriets evne til å ta i mot strøm som er det store. Selv med en dynamo på 70 A på motoren, så har ikke batteriene tatt i mot mer enn 15-25 A. Med det nye litiumbatteriet strømmer det inn 60, 3-4 ganger mer strøm.

 

HØY EFFEKT. Blybatterier har langt mindre strøm tilgjenglig enn hva batteriet tilsier. Ett 100 Ah batteri før du i realiteten kun bruk 30-40 Ah ut av. Det er en god regel å ikke ulade batteriet mer enn 50 prosent. Blir det mer utladet vil det redusere batteriets levetid. En anen effekt er at det tar svært lang tid å topplade ett batteri. Fra batteriet er ladet 80 prosent til 100 kan det gå over ti timer. Det hjelper ikke å dytte på mer strøm. Batteriet kan bare ta i mot små mengder under toppladingen. Blybatterier har også den egenskap at spenningen faller etter som at batteriet blir utladet.

Litiumbatteriet har helt andre egenskaper. Batteriet tar i mot alt det du har av strøm tilgjenglig. 90 prosent av batteriets kapasitet kan utnyttes. Batteriet har også høy spenning, selv om det nesten er tomt.

 

ELEKTRONISK STYRING. Et batteri er bygget opp av celler. På et litiumbatteri er en slik celle på ca 3,3 volt. Batteriet på test er satt sammen av fire slike celler. Litiumbatterier krever elektronisk styring mellom disse cellene. Uten cellebalansering kan batteriet bli skadet. Batteriet fra Makspower som vi tester har slik elektronikk bygget inn under skallet. Batteriet har en bryter som kutter strømmen før batteriet er ladet ut.

Disse litiumbatteriene er basert på Litium-jern-fosfat teknologi. Dette skal være en trygg teknologi uten eksplosjonsfare.

 

KONTROLL PÅ LADNING. Dynamoen på motoren i båten kan gi 70 A. Hadde jeg hatt en moderne Volvo Penta, så ville jeg fått 115 A. Men disse dynamoene blir varme ved å produsere så mye strøm over lang tid. Dynamoen i min båt er derfor blitt modifisert for å redusere effekten. Den innebygde laderegulatoren i dynamoen er erstattet med en ekstern laderegulator fra Java Sea. Java Sea utvikles og produseres i Norge, og deres laderegulator blir nå optimalisert for litiumbatterier. Laderegulatoren har temperaturmåler som føler varmen på dynamoen og på batteriet.

 

FUNKER FORELØPIG UTMERKET. Jeg var hard på strømbruken om bord denne helgen. Full fart på kjøleboksen og mye bruk av varmeapparatet. På vei hjem ble motoren kun benyttet i 30 minutter, men i løpet av den tiden fikk jeg inn 30Ah på batteriet. Hjemme på brygga ble landstrømkablen plugget inn, men alt når jeg var ferdig pakket ut av båten, var batteriet fulladet.

Jeg håper å kunne ligge flere dager i uthavn uten å lade, og vil trenge tilkobling av landstrøm lang sjeldnere nå med nytt batteri. Det vil i så fall være fantastisk. Tiden vil vise.

 

PRISEN FALLER. De store produsentene av båtelektronikk har litiumbatterier i sin katalog, men de er kostbare. Seastronic selger 90 Ah litiumbatteri fra Victron for 12 600 kroner. Batteriet fra Makspower på 100 Ah koster 7 300 kroner. Skal du ha samme effekt med AGM batterier, så vil det koste ca 4 000 kroner. Om disse batteriene skal klare 3-4 ganger flere sykluser enn AMG, så er det et fornuftig kjøp. Spesielt langturseilere og regattabåter kan få god nytte av den nye teknologien. 

STRØM: Nasa batterimonitoren er dessverre ikke utviklet for litiumbatterier, men den viser hvor mye strøm som går inn og ut av batteriene. Den viser også spenningen. Her lader jeg med 58 amp fra motoren som går på marsfart. 
DYNAMO: Batteriene blir ladet via en avansert laderegulator fra Java Sea. Denne blir nå oppgradert for bruk sammen med litiumbatterier. 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen