OCEANIS 35: Beneteau har vært modige med Oceanis 35. Båten bringer nye ideer inn på markedet. Ikke alle er like bra.
DUFOUR 35: Dufour-verftet er mer idé-konservative enn Beneteau, og har skapt en båt med en fin innredning.
ITALIENSK: Gianguido Girotti er produktansvarlig hos Dufour og har jobbet frem de nye modellene sammen med Felci Group. Girotti kommer fra Grand Soleil og har vært med på å gi Dufour en italiensk touch til tross for at båtene bygges i La Rochelle.
ASKER: Dufour ble seilt i lett vind ut fra Leangbukta i juni.
Navigasjon: Dufour har et senkbart kartbord. Det gir full lengde på salongbenken. El-panelet er montert flatt og er utsatt for vann.
SEIL: Dufour er konstruert for selvslående fokk. Storseilet er den store motoren. Uten løygang og akterstag er trimmulighetene begrenset.
SKAP: Det er bra med skapplass i Dufouren. Dørene har gassdempere.
BUNN: Konstruksjonene er sammenligbare, men bunnstokkene er lavere på Dufour.
FRANSK: Konstruktør Pascal Conq var med på prøveseilingen av Oceanis 35. Han tegner også Pogo-båtene, samt raske regattabåter. Oceanis 35 har elementer fra den nye franske stilen, men kunne med fordel vært mer vektoptimalisert.
MALLORCA: Oceanis ble seilt over to dager i lett vind ut fra Palma i april.
NAVIGASJON: Oceanis 35 har et fast kartbord i enden av salongen. El-panelet er montert vertikalt, som er en fordel. Akter er et lite klesskap.
LYS: Store vinduer i skroget i salongen og lugaren forut skaper en hyggelig atmosfære.
SEIL: Oceanis har masten lengre akter. Den bærer et større forseil, men tilsvarende mindre storseil. Targabøylen gir en høy bom.
BILLIG: Innredningsarbeidet er rasjonelt. Her fra Oceanis 35 uten demper.
GJENNOMFØRINGER: Messing på begge. Oceanis har merket legering.
DÅRLIG: Dufour 350 har ikke drenering fra benk i cockpit. Her vil det samle seg vann på kryss.
BRA: Oceanis 35 har en stor nedgangsluke og en slak leider. Cowboydører er også et pluss. Dufour 350 har en tung luke som må stues vekk.
BRA: Begge båter har stueplass under dørken akter. Her på Dufour.
BILLIG: De få gangene en blokk har sviktet under seiling, er det slike fra Lewmar. Er vinkelen feil, blir de revet fra hverandre. Her fra Oceanis 35.
BRA: Bra med plass forut også. Ankerspill er ekstra. Her på Oceanis.
MOTOR: Enkel demontering gjør det mulig å komme til motoren. Dufour.
BAD: Toalettet deler løsning på båtene. Det holder akkurat. Dufour.
KALDT: Oceanis har kjøleskap. Sikkert OK i havn, men ikke ved krengning.
DÅRLIG: Ubehandlet endeved vil suge vann. Her fra Dufour.
FARLIG: Tunge lokk i byssa kan løsne og gjøre skader. Her fra Dufour.
EKSTRA: Dufour har en løsning for dobbelkøye i salongen. Ikke vakker.
Oceanis_35_31602
Salong_035_31604
Dufour_350_motsol_31764

Kampen om barne- familiene

Kompakte seilbåter med tre lugarer er populære, særlig for familier med mange barn. Vi har seilt Oceanis 35 og Dufour 350.

Publisert Sist oppdatert

Familieturseilerne vokser i volum, og byr på stadig mer komfort. Oceanis 35 og Dufour 350 er begge under 10 meter, og egentlig bare 33 fot, men oppleves større enn en 10 år gammel 35-foter. Båtene sloss om kundene mot Hanse 345, Sun Odyssey 349 og Bavaria 33.

Komplisert puslespill

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER