Motoren
VARMKJØR MOTOR: Putt vannslange i sjøvannsfilteret og start motoren.
OLJEFILTER: Når motoren og oljen er blitt varm, slår du av motoren og skifter oljefilter.
OLJEBYTTE: Du bytter oljen ved å stikke en slange inn ved siden av oljefilteret og pumpe ut.
PÅFYLLING: Ny olje fyller du deretter opp i oljetanken. Bruk trakt for å unngå søl.
REIMER: Ofte er reimen til dynamoen/impeleren slakk. Den skal ikke gi seg mer enn én centimeter. Da må disse strammes.
FORFILTER: De fleste motorer har forfilter mellom dieseltank og motor, og det må byttes regelmessig.
DIESELFILTER: På selve motoren står dieselfilteret, som også må byttes med jevne mellomrom.
LUFTING: Etter bytte av forfilter og dieselfilter må motoren luftes. Pump i et par minutter til klar diesel pumper ut av lufteskruen.
FROSTVÆSKE: Start motoren igjen og kjør gjennom en blanding av vann og frostvæske.

Vinterpleie av motoren

Vil du ha en motor som er trofast og villig? Da må du pleie den ordentlig. En tusenlapp i deler og noen timers arbeid gjør jobben.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER