Om bord i: RM 890

FLEKSIBEL SEILFØRING: Gevinsten med å ha flere forseil viser seg når vinden øker eller rommer. På slør kan du øke farten ved å rulle ut genuaen.
BLIKKFANG: RM 890 er et blikkfang ved brygga med doble knekkspant, åpne og brede hekk og sitt moderne uttrykk.
KONSTRUKTØREN: Marc Lombard ville lage noe nyskapende da han satte seg til datamaskinen for å tegne RM 890.
LYST: Takket være mange lysåpninger i overbygget og hvitmalt innredning er interiøret lyst og lett. Det gir godt utsyn og muligheter for å styre båten med autopilot samtidig som man oppholder seg under dekk.
GENNAKER: På unnavind og rom­skjøt­sseilas gir gennakeren ekstra god fart i båten.
AVRUNDET: Lette farger og avrundete moduler gir RM 890 et særpreg under dekk. Båten føles litt spartansk, men de fleste turfunksjoner er på plass. Seks personer kan sitte rundt bordet.
BAUGSPRYD: Baugsprydet er fast montert og beskytter ankeret. Nedhalet til spinnakeren fungerer også som vaterstag.
VINSJER: Vinsjene er trukket inn mot senter i båten. Det gjør dem lette å nå, men man får ikke full tyngde i vinsjingen.
FINÉR: Finér er kjernen i konstruksjonen. Den blir laminert med epoksy, og alle spant festes behørig med laminat.
DELER PLASS: Toalettet og verkstedet deler plass. Det er ingen ståhøyde i gangen, og i stedet for skyvedører er det plastbokser til oppbevaring.
BALANSERT: RM 890 seiler balansert og roret kan slippes uten at båten skjærer ut av kurs.

Fristende ­finurlig

Lett og bred, omvendt spring, baugspryd, knekkspant. RM 890 er en fristende finurlig båt. Sanselig å seile, lys og uventet voluminøs.

Publisert Sist oppdatert

Noen båter treffer seilere på jakt etter nyskapende egenskaper. Slik er det med RM 890, en tøff, fransk båt i en behendig størrelse og med radikale linjer. Båten har gitt Fora Marine i La Rochelle i Frankrike mye oppmerksomhet siden premieren i Paris i vinter. På kort tid solgte verftet årets produksjon på 20 båter til sin tenkte målgruppe; yngre, erfarne seilere. Den aller første til å bestille en RM 890 var Francois Gabart, den unge franskmannen (med norsk kone) som vant Vendee Globe i 2012.

Før de igangsatte utviklingen av RM 890 funderte verftet på i hvilken retning de skulle ta konseptet sitt, som kort oppsummert er «rask havseiling». Filosofen med lette, brede båter bygd i finér og epoksy har gitt raske langturbåter, men de er ingen racere til tross for lav vekt og mye seil. Etter å ha diskutert og resonnert sammen med konstruktøren Marc Lombard, kom de frem til hva de ville at RM 890 skulle være: En rask begynnerbåt for unge seilere.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER