Søk i arkivet

IMPORT: Høye importtall fra Estland kan tyde på at Arcona selger godt.
IMPORT: Høye importtall fra Estland kan tyde på at Arcona selger godt.

Svenskene selger bra, men kjøper lite

Det er et solid handelsoverskudd i seilbåtmarkedet i vårt naboland. Men seilbåter fra Norge vil de ha.

EKSPORT: Hallberg-Rassyer med på å gjøre at eksportverdinen for seilbåter er høyere enn importverdien i 2015.
EKSPORT: Hallberg-Rassyer med på å gjøre at eksportverdinen for seilbåter er høyere enn importverdien i 2015.

Som i Norge, har også Sverige en statistikk over import og eksport av båter.

Statistikken i Sverige viser at det ble importert 79 seilbåter i CE-kategori A og B, noe de fleste seilbåter over 25 fot er.  Totalmarkedet for seilbåter var 136 båter. Markedet for seilbåtimportørene i Sverige er ikke god, men det var enda tregere i 2014. I fjor ble det importert 79 seilbåter mot kun 53 i 2014.

Økt eksport

Sverige har flere stolte verft med høy anseelse på det internasjonale markedet. Svenske eksporterer for høyere verdi enn verdien på importen. Eksporten hadde også en ekstremt god utvikling fra 95 millioner kroner i 2014 til hele 207 millioner kroner i 2015. Til sammenligning ble det i 2015 importer seilbåter for 105 millioner kroner.

Størst eksport av seilbåter fra Sverige var i 2015 til Norge, hele 77 båter. Flere av disse er antagelig bruktbåter.

Eksport fra Norge

Statistikken viser at salget av båter fra store produksjonsland av seilbåter er katastrofalt lavt. Det ble bare solgt tre franske seilbåter i Sverige i 2015, som betyr elendig salg av Dufour, Beneteau og Jeanneau. Polen har vokst til en stor båtprodusent, men det ble ikke importert en eneste seilbåt fra Polen i 2015, heller ikke fra England.

Men statistikken viser at det ble importert 10 seilbåter fra Norge, og hele 139 fra Finland. Det betyr at det ligger et høyt antall bruktbåter i disse tallene, og at det svenske importmarkedet blir dominert av bruktbåter.

Tallene viser også det vi har skrevet om tidligere, at bruktbåtene er billigere i Norge enn i Sveige, faktisk så mye at det er lønnsomt, tross for at svenske kjøpere må legge på 25 prosent moms.

Estland og Kina kommer

I 100: Vi seilte byggenummer 100 av Far East 28R. I løpet av ett år er det produsert over 120 båter.
I 100: Vi seilte byggenummer 100 av Far East 28R. I løpet av ett år er det produsert over 120 båter.
Seilas A Nissen-Lie

Statistikken viser høye importtall fra Estland og Kina. Både Arcona og Fabola bygger sine båter i Estland og med 30 båter i tabellen viser at disse båtene selger bra.

26 båter fra Kina forteller at FarEast har blitt en betydelig aktør, men verdien på båtene fra Kina kan tyde på at tallet også inneholder Optimistjoller.

11 båter fra Tyskland er et overraskende lavt tall. Det betyr at også Bavaria, Hanse og Dehler har så lave salgstall at det er vanskelig å drive foretning. 

Bedre i 2016?

Mye tyder på at både eksport og importtallene vil øke dette året. Om ikke lenge starter produksjonen av Swede 68 hos Rosettra Båtvarv, en båt til 20 millioner kroner. Rosettra Båtvarv rapporterer også om en økt ordremengde på Linjett. 

Ryktene sier også at en Ice 52 er på vei til Stockholm, en båt som minner om en TP52, men med innredning. En Club Swan 50 er også solgt til en svensk eier, men den skal ligge i Sardinia i sommer. 

NY: Ice 52 ble seilt for første gang under prøveseilingen. Karbon/epoxy-båten har en skrogform som minner om TP 52

NY: Ice 52 ble seilt for første gang under prøveseilingen. Karbon/epoxy-båten har en skrogform som minner om TP 52

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen