Søk i arkivet

Volvo Ocean RaceStorstilt oppgradering av båtene

For en million euro per båt skal hele VO65 flåten være klar for et nytt race rundt jorden.

Lisboa, Portugal (5. oktober 5, 2016) – En unik oppgraderingsprosess er nå igang i Lisboa der den første av syv VO65 skal gjennomgå totaloverhaling frem til det neste Volvo Ocean Race om ett år. Oppgraderingen vil ventelig koste rundt en million euro per båt og skal sette hver av dem istand til å gjennomføre ytterligere 45000 nm i kappseilas gjennom røffe farvann.

15 ukers jobb

Arbeidet på hver enkelt båt vil ta ca 15 uker, men det vil være lagt opp slik at en ny båt kan tas imot ved verftet hver tredje uke. - Å si at dette blir utfordrende er ingen overdrivese, sier Sam Bourne, leder for verftets Deck Gear Division. - Vi har syv båter som skal gjennom dette programmet fra nå og frem til juni neste år. Fra januar vil vi begynne og levere båtene tilbake til lagene. Det er ikke mye tid å miste. Når siste båt er ferdig overhalt vil laget ha fire måneder igjen til starte, i oktober 2017.

Blir som nye

- Båtene var egentlig i fantastisk stand etter det siste racet, sier Nick Bice, Director of Boats and Maintenance da Dongfeng Race Team som de første leverte inn sin båt til overaling denne uken. - Når båtene er ferdig med overhalingen vil de se ut som nye, klare for  nye 60,000-70,000 nm trening og konkurranse.

Sikkerhet i fokus

 

- Vi vil bruke det vi har lært fra det siste racet til å gjøre båtene enda mer solide enn før. Vi vil modifisere seilgarderoben samtidig som vi skal legge sikkerhet, pålitelighet og teknologi til grunn.  

Verftet som ble etablert i Lisboa i mai i år vil også være treningssenter for lagene som vil kunne forberede seg på seiling i tøffe forhold utenfor Portugals Atlanterhavskyst. For dem som søker lettvindstrening i Middelhavet er Alicante der starten skal finne sted, basen.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen