Søk i arkivet

Rammeverk satt for kommende America’s Cup

Fem av seks skippere av årets America’s Cup var i England og underskrev regattaens fremtid.

2X: Land Rover Bar har testet to AC45X-båter mot hverandre i England.
2X: Land Rover Bar har testet to AC45X-båter mot hverandre i England.
HARRY KH/LAND ROVER BAR

Det nye rammeverket er laget for å gjøre regattaen mer forutsigbar. Ideen er også å redusere kostnadene slik at det kommer til flere lag. Rammeavtalen omhandler de to neste regattaene etter årets, slik at lagene kan jobbe videre, straks etter at de har vunnet eller tapt på Bermuda i sommer. 

Annet hvert år

Det blir kun to år mellom hver America’s Cup. Den 35. gangen blir arrangert til sommeren. AC36 blir holdt i 2019, og AC37 i 2021. Hvor disse blir avholdt er avhengig av hvilket lag som vinner. 

The America’s Cup World Series (ACWS) vil starte straks etter America’s Cup er over. Det skal settes i gang i årets siste kvartal, og bestå av opp mot 12 internasjonale regattaer på ulike steder frem til AC36. 

Like båter

The America’s Cup World Series  starter opp i AC45F, entypebåtene som ble brukt opp mot denne utgaven av America’s Cup, men disse båtene vil bli byttet ut etter ett år, og erstattet av America’s Cup Class (ACC) båtene, like som de som skal brukes til sommeren. America’s Cup Class er 50 fot, bredere og raskere enn AC45F. Klassereglen for America’s Cup Class vil få noen små justeringer, slik at de kan seiles i et større vindområde, fra 4 til 26 knops vind. 

The America’s Cup World Series (ACWS) vil spille en viktigere rolle for å kvalifisere lagene til America’s Cup.

Lavere kostnader

Frem til nå har lagene utviklet AC45-båtene som en testplattform for båtene som skal brukes i America’s Cup. Team Oracle har bygget fire slike båter, mens det franske laget kun har bygget en. Denne utviklingen har koster store summer. Det vil ikke lengre være tillatt å bygge slike testplattformer. Etter hvert skal all seilingen foregå i America’s Cup Class (ACC) båter. Disse båtene har entype skrog og rigg, men lagene står fritt til å utvikle ror, foiler rammeverk, og tekniske løsninger. 

Kostnadsrammen for å drive et lag til AC37 vil ligge i størrelsesorden 30-40 millioner dollar, noe som er langt billigere enn hva dagens lag må ut med.

BESTÅR: The America?s Cup World Series skal forstette, men AC45F skal byttes ut med ACC etter hvert.

BESTÅR: The America?s Cup World Series skal forstette, men AC45F skal byttes ut med ACC etter hvert.

Yvan Zedda

 

The Americas Cup 2017 - 2021 framework agreement press conference. Sir Ben Ainslie skipper of LandRover BAR, Franck Cammas skipper of Groupama Team France, Dean Barker skipper of SoftBank Team Japan, Iain Percy skipper of Artemis Racing and Jimmy Spithill skipper of Oracle Team USA. Shown here with the Americas Cup in London prior to the framework announcement.Photo by Lloyd Images/ACEA

The Americas Cup 2017 - 2021 framework agreement press conference. Sir Ben Ainslie skipper of LandRover BAR, Franck Cammas skipper of Groupama Team France, Dean Barker skipper of SoftBank Team Japan, Iain Percy skipper of Artemis Racing and Jimmy Spithill skipper of Oracle Team USA. Shown here with the Americas Cup in London prior to the framework announcement.Photo by Lloyd Images/ACEA

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen