Søk i arkivet

J-båten «Svea» sjøsatt

Tore Holms design fra 1937 kan vise seg som tidenes raskeste J-båt

I et samarbeidsprosjekt mellom Vitters,  Claasen Shipyards og Hoek Design, ble den 43.6-meter lange J båten «Svea» sjøsatt sist uke. Idag ankom J-S1, den første J Class bygget av Vitters, Amsterdam.

Aldri bygget

Med basis i de originale Tore Holm tegningene fra 1937 har Hoek Design oppdatert linjetegninger, styrke- og konstruksjonsberegninger. «Svea» er utstyrt med en 53.75 meters karbon mast  bygget av Southern Spars.

Eieren tar sikte på at «Svea» skal delta i J Class regattaene, og har derfor en modifisert dekksutrustning for at båten skal kunne håndtere den enorme seilføringen på en effektiv måte. 

Interiøret er opprinnelig tegnet av Pieter Beeldsnijder Designers & Naval Architects, men etter Beeldsnijders bortgang er arbeidet sluttført av deVosdeVries Design. Interiøret skal være i tradisjonell utførelse og stil det står seg et fartøy fra den gylne tidsepoken før 2. verdenskrig. 

Klassen vokser

Med «Svea» er det er nå 8 J Class båter som seiler. Kun tre av disse har overlevd fra America’s Cup Cup tiden på 30-tallet. Det ligger planer klare for yttligere nybygg, bla «Cheveyo» som er planlagt byyget av tre av Spirit Yachts i England. 

FOLKEGAVE: Kongeskipet ble kjøpt til den norske kongen for 1,5 millioner kroner.

LES: Bygd for America’s Cup

Visste du at vårt norske kongeskip, KS «Norge», har en fortid som følgebåt for en av Englands mest berømte utfordrerbåter i America’s Cup?

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen