Søk i arkivet

AC50: Emirates Team New Zealand  har sin regattabåt for America's Cup på vannet, og har funnet på noe annerledes.
AC50: Emirates Team New Zealand har sin regattabåt for America's Cup på vannet, og har funnet på noe annerledes. Foto:

Bruker bena i stedet for armene

I de nye America’s Cup-båtene må alle systemer drives ved hjelp av muskelkraft. New Zealands valg kan utgjøre det lille ekstra.

SYKKEL: Løsningen gjør at mannskapet sitter på rekke på hver sin sykkel for å produsere energi.
SYKKEL: Løsningen gjør at mannskapet sitter på rekke på hver sin sykkel for å produsere energi.
© Richard Gladwell, www.photosport.co.nz

America’s Cup vil handle om å fly. De nye 50 fot lange båtene er alle bygd etter gitte mål, men det som er under skallet, varierer.

Båtene blir bemannet av åtte mann. Fire av disse vil være dedikert til å produsere kraft. Store deler av regattaen vil det kun være to mann som seiler regatta, en på roret og en som trimmer seil.  De fire andre vil kun brukes til å produsere energi.

Energien brukes til å styre vingseilet og foilene. Det gjelder å holde båten ute av vannet mest mulig. Å falle ned av foilene betyr store, tapte avstander.

Taktisk fordel

Mens de andre lagene har valgt å bruke vanlige grindere for å produsere energi, det vil si trykk i de hydrauliske systemene, har Team New Zealand valg å sette inn sykler. Det gjør at seilerne bruker benmusklene i stedet for armene. Det kan gi et taktisk fordel i form av at de kan klare å utføre hyppigere slag og jibber. Dette er manøvre som krever hydrauliske krefter. Systemet kan muligens også frigjøre hendene for mannskapet slik at de også kan utføre oppgaver under seilasene.

Å bruke sykler er ikke noe nytt. Den svenske America's Cup 12-meteren som deltok i 1977 og 1980, hadde syklister under dekk. Også de store trimaranene i Frankrike, som er blitt brukt til soloseiling, har hatt sykkelløsninger. 

Sjøsatt på New Zealand

Emirates Team New Zealand er det andre laget som har sin regattabåt klar. Båten ble testet for første gang i dag, 14. februar. Båten er nå testet på New Zealand, men skal skipes til Bermuda.

Land Rover BAR var første båt på vannet. Det er nettsiden Sail-World som har vært og tatt bilder. De observerte også andre ivrige fotografer, sannsynligvis spioner fra andre lag. 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen