INTERESSE: Det var til tider svært lang kø av folk som ville se Hallberg-Rassy 340 på Öppet Varv.
FALL: Vinsjene er flyttet akterover. Det er rom til fall og tamper i cockpitkarmen.
RENT: Området ved nedgangen er helt rent.
PLOTTER: En skjerm på hver rattpidestall. Ikke ved nedgangsluken som verftet har foretrukket tidligere.
FORPIGG: Planløsningen gjør det mulig med et større lugar foran med tilhørende bad.
WC: Planløsningens bakdel er at badet foran ikke er like stort som det kunne ha vært bak.
TV: Det er også plass tile en stor TV som heves med en balansearm.
PLASS: Hallberg-Rassy utnytter volumet maksimalt til brukervennlige løsninger.
STOR: Det er godt med plass i akterlugaren for å være en 34-foter.
TEKNIKK: Kartbordet er ofret i planløsningen. Båten er er full av teknikk, som nedfellbar baugpropell under køya forut.

I kø for Hallberg-Rassy 340

Den nye, lille modellen ble en stor nyhet for Öppet Varv.

Publisert Sist oppdatert

En ting er å se bilder og tegninger, noe annet er å være om bord. Den nye 34-foteren til Hallberg-Rassy har virkelig vokst, og den oppleves som langt større enn Hallberg-Rassy 342, som nå er blitt erstattet. Det er særlig i cockpiten og i salongen du merker den største forskjellen, men også i lugarene.

Den nye 34-foteren har arvet innredningslayouten fra verftets minste modell, 310, og det er merkelig at ikke flere verft bruker denne løsningen som gir en fantastisk god volumutnyttelse i et mindre skrog.

DOBBELT: Nyheten har både to ratt og to ror. Cockpiten er stor. Storseilskjøtet er på løygang i cockpiten. Den utstilte båten er uten cockpitbord.
KURS: Rormannen har sin plass bak rattet.

Den nye stilen

Hallberg-Rassy 340 kan beskrives som en blanding mellom Hallberg-Rassy 44 og Hallberg-Rassy 310. Nyheten har fått et voluminøst skrog og doble ror, som 44-foteren har. Den hadde verdenspremiere på Dusseldorf i januar.

Vi testet Hallberg-Rassy 44 i desember, testen finner du her.

– Ja, Hallberg-Rassy 340 følger en ny stil vi vil fortsette med, og du kan forvente flere modeller med to ror og bredere skrog i tiden fremover, bekrefter Magnus Rassy til SEILmagasinet.

Han kan også love en ny verdenspremiere til Öppet Varv 2018.

Etterspørselen etter den nye 34-foteren er stor, og verftet har allerede solgt båter til Europa, USA og Asia.

Krever ekstrautstyr

Hallberg-Rassy 340 starter på 2,2 millioner svenske kroner for en seilklar båt, men de fleste kjøpere vil legge mye penger i oppgradering. Båten som var utstilt har en pris på 2,7 millioner svenske kroner. Standard båt er med rorkultstyring, uten teakdekk, og uten badeplattform akter. Den utstilte båten har også varme og varmtvann.

Båten vil fremstå som mer sporty med rorkult og åpen hekk.

Løygangen er plassert på cockpitdørken, en løsning vi ellers bare finner om bord i raske seilbåter. Det er en enkel og brukervennlig løsning, men den skaper en farlig sone i cockpiten. Den gjør det også mer utfordrende med cockpitbord. 

RACING: Kjølen på nye Hallberg-Rassy er som på en preformance-cruiser.

Regattadebutert

Jesper Bank var rormann på Hallberg-Rassy 340 da de deltok på Tjörn Runt en uke før utstillingen. Båten ble nummer tre i klassen, slått av en Melges 24 og en X-375. Hallberg-Rassyen slo båter som X-332, J/92 og First 34.7 – også på seilt tid. Regattaen hadde svært varierende forhold og innholdt de fleste vindforhold.

Hallberg-Rassy 340 har fått en måltall på 1.012. SRS-tallet er justert i år. Båter som tidligere hadde LYS på 1.22, har nå 1,00. Hanse 342 er en båt som nå har 1,00, mens X-332 har 1.014. Hallberg-Rassy 340 har samme måletall som Omega 36.

Lang kø

Mange måtte vente lenge for å komme om bord i Hallberg-Rassy 340. Det mest spennende var hvordan det fungerte med to ratt i denne båten på 34 fot, den første modellen med to ratt fra verftet.

Vanligvis er det vanlig å sitte på cockpitkarmen og styre, men nyheten har en liten sitteflate med en høy og smal karm i bakkant. Det virker OK på messen, men må testes på kryss for at man skal få et skikkelig inntrykk. Akterstaget kommer ned midt mellom styreposisjonene, men virker ikke å være i veien.

DEKK. overvantet står ut til rekka, mens innervantet er trukket inn for enkel passasje. Liner er ført under dekk.