Boot 2018

BILLIG: Viko 30 starter på 29 900 euro. Båten har en historie bak til et italiensk verft.
ÅPEN: Cockpiten er stor, men åpning bak. Det er mulig å få rorkult, som er mer hensiktsmessig enn ratt.
VIPP: Masten av ukjent kvalitet kan enkelt vippes ned for passering av broer. Fint for Færderseilasen.
DYSTER: Materialvalg og farger er ikke like sprekt som skrogets linjer. Men det virker som at det meste er skrudd godt sammen.
BYSSE. Grei bysse for en 30-foter, men det er ikke plass til en vanlig ovn. meningen er å sette en keramisk gasstopp på benkeplaten, eventuelt en induksjonstopp, men det vil kreve store batterier og en kraftig inverter.
WC: Overraskende stort bad for en 30-foter.
TRANGT: Skroget er smalt foran. Det gjør forpiggen smal.
KØYE: Akterlugaren er bra, og passer to voksne.

Dusseldorfs billigste 30-foter

Viko fra Polen har lav pris, men hva med kvaliteten? Vi tok en titt på Viko 30.

Publisert Sist oppdatert
MODERNE: Viko 30 har et moderne skrog med bred hekk, og rett baug.
FAKE: Et klappsete på pushpiten gir flere sitteplasser, men hvorfor velge en typisk polsk laminat.

Polen er kjent for billige båter, med ofte tvilsom design og løsninger. Viko er et verft som har tatt design på alvor, og begynner å få en interessant modellserie. Vi hadde gledet oss til å se Viko 35, som har får en pris på bare 45 000 euro uten moms, men denne båten er ferdig først til sommeren. Vi tok derfor en titt på lillesøsteren på 30 fot, også designet av italienske Sergio Lupoli. Viko 30 bygger på skroget til Comet 31 S fra det italienske verftet Comar. Prisen starter på under 30 000 euro uten moms.

Les mer om Viko 35S her

Sporty og hendig

Viko 30 har moderne linjer med bred hekk, men ett meget smalt forskip. Planløsningen er typisk for båter i denne størrelsen, men smalere i køya forut. Badet er stort, og køya akter, under cockpiten er bred. Dette er en hendig båt for en liten familie.

Enkle løsninger

Båten er enkel. Den har en mast av ukjent produsent, og dekksutstyr. Den utstilte båten har rattstyring, noe som virker unødvendig på en så sporty båt. Utrustningsmessig så virker båten litt utdatert. Viko 30 har en mastefot som gjør at riggen enkelt kan senkes. Båten leveres også med både svingkjøl, fast kjøl og opptrekkbar kjøl. Som Comet var kjølen fast, og vil nok være det riktige valget for å ta vare på skrogets sporty linjer. Båten har en 14 hk Yanmar maskin.

Stadig bedre

Båten er også enkel under dekk, men i forhold til Comet, så har Viko satt inn skrogvinduer. Det gir mer lys. Materialvalg og finish har østblokkpreg. Litt andre tekstilvalg på puten kunne ha gitt ett løft.

Andre journalister som har testet båter fra Viko har sett at båten ikke alltid har oppfylt EU-godkjenningskrav. Det har blant annen vært ett tilfelle hvor slanger har vært tilkoblet skroggjennomføring uten ventil.

Spennende 35-foter på vei

Viko 30 er helt klart en alternativ til en bruktbåt. Den byr på et moderne skrog, og praktisk innredning for under 500 000 kroner.

35-foteren som er under utvikling vil bli en mer egnet båt for det norske markedet. Den vil havne ett sted under 750 000 med moms og litt utstyr, men personell på Viko-standen kan opplyse om at 45 000 euro er en lokkepris, og at prisen vil øke.

Les: Sedna 24, messens billigste seilbåt

DYSTER: Materialvalg og farger er ikke like sprekt som skrogets linjer. Men det virker som at det meste er skrudd godt sammen.