Årets flerskrogsbåt: Neel 51

TRIMARAN: Neel 51 viser at tre skrog kan fungere som en mellomting mellom katamaran og enskrogsbåt.
COCKPIT: Cockpiten er overbygd. Det er en passasje mellom skrogene bak cockpitens sittegruppe.
LUGAR: I Neel 51 er eierlugaren plassert mellom skrogene.
SKROG: Det skal ikke mye krengning til før lo skrog løfter seg ut av vannet.
KJELLER: All teknikk er samlet under dørken i hovedskroget. Der er det ståhøyde.
GRÜNDER: Eric Bruneel har ideen bak Neel. Han var med på prøveseilingen.
KONTROLL: Håndteringen minner om hvordan man seiler en katamaran. Vinsjer er plassert foran rormannsplassen.
RIGG: I en trimaran er det mulig å kunne spenne forstaget strammere enn i en katamaran. Neel 51 har et kutterstag til bruk i mye vind.
INNREDNING: Stilen under dekk er ikke helt på linje med prisen. Noen skarpe hjørner burde vært unngått.
FRIBORD: For å få ståhøyde i sideskrogene blir fribordet svært høyt.
TRE SKROG: Neel 51 er konstruert av Joubert-Nivelt.
LAYOUT: Båtens volum tilsvarer en 70-80 fots enskrogsbåt.

Når tre er bedre enn to

Neel 51 er noe så spesielt som en tur-trimaran. Det avstedkom innledende skespis hos Årets Båt-juryen, men munnet ut i entusiasme.

Publisert Sist oppdatert

Neel 51 vil aldri vinne noen skjønnhetskonkurranse. Båten så ut som et landet romskip der den lå i La Rochelle rett bak Hallberg-Rassy 44, som til sammenligning fremstod som en jolle.

Men skinnet kan bedra, for mens vi var ute og seilte den nye Figaro 3 med foilene ute og freste av gårde i ni knop, kom Neel 51 forbi oss i enda bedre fart. Det var en overraskende opplevelse.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER