Søk i arkivet

ALLSIDIG: Aira 22 er en dagseiler fra Nederland som også egner seg for seilskoler og utleie.
ALLSIDIG: Aira 22 er en dagseiler fra Nederland som også egner seg for seilskoler og utleie. Foto:
PLASS: 22-foteren har en lang cockpit. Det er godt med stueplass under benkene. Bak er det plass til en elmotor,
PLASS: 22-foteren har en lang cockpit. Det er godt med stueplass under benkene. Bak er det plass til en elmotor, Foto:
Foto:
Foto:

Prisgunstig dagseiler fra Holland

Aira 22 er en komfortabel familebåt til under 200 000 kroner.

PLASS: 22-foteren har en lang
cockpit. Det er godt med stueplass under benkene. Bak er det plass
til en elmotor,

PLASS: 22-foteren har en lang cockpit. Det er godt med stueplass under benkene. Bak er det plass til en elmotor,

SEILmagasinet

Båter fra Holland betyr vanligvis to ting, høy pris og høy kvalitet. Aira 22 fremstår som godt bygget og godt gjennomtenkt, men prisen er overraskende lav. Grunnen til den lave prisen skal være at båten krever få timer å produsere. Båten med en totalvekt på bare 700 kilo er konstruert av Simonis Voogd.

Flerbruk

Aira 22 er i utgangspunktet utviklet som en enkel og morsom båt for seilskoler, og utleievirksomheter. Båten har en enorm selvlensene cockpit, og det er plass til opp til seks voksne seilere. Men produsenten ønsker å utvide markedet, og har lansert to oppgraderte versjoner. En familieversjon for turseiling hvor det er komfortable puter på benkene, og et lite cockpitbord, og en regattaversjon for med gennaker. Begge har en nedsenkbar elmotor.

MOTOR: Elmotoren på ca 3 hk
koster under 20 000 ekstra. I tillegg kommer litiumbatteri.

MOTOR: Elmotoren på ca 3 hk koster under 20 000 ekstra. I tillegg kommer litiumbatteri.

Grunn og dyp kjøl

Skoleversjonen har en fast kjøl med 250 kilo i bulben, og stikker bare 90 cm, perfekt for kanalene og innsjøene i Nederland. Regattaversjonen har en opptrekkbar kjøl på 1,15 meter med samme vekt.

Båten har en moderne aluminiumsrigg uten akterstag. Storseilet på 14 kvadratmeter har moderne firkanttopp.

Båten har et lite overbygg, men ingen innredning. Med overbygget gir beskyttelse for oppakning og utstyr.

Stor interesse

Aira 22 starter på 14 500 euro som skolebåt. I MatchRacer-versjon er prisen 15 850, mens DaySailor koster 17 745 inkludert elmotor og puter. Prisene er inkludert moms i Nederland. Selv med høy eurokurs, er det mulig å få en godt utstyrt båt til Norge for under 200 000 kroner. 

Jos Snijders Blok fra Aira forteller om høy interesse fra Danmark og Sverige, men ikke fra Norge. Båten har på kort tid fått et markedet over hele Europa.

INTERESSE: Aira 22 fikk mye
oppmerksomhet i Dusseldorf.

INTERESSE: Aira 22 fikk mye oppmerksomhet i Dusseldorf.

SEILmagasinet

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen