Skype-gründer fra TP 52 til Fast40+

Niklas Zennstrom legger listen langt høyere i en klasse i vekst i England. Nye Rán blir rå.

Publisert Sist oppdatert
KARBON: Rán blir lettere og råere enn sine konkurrenter. Støpeformen er laget av Persico i Italia, mens båten er bygget av Jason Carrington i England.

Tross for en enrom oppslutning om TP52-klassen med ni nye båter for 2018 sesongen har Niklas Zennstrom valgt å flytte laget over på en mindre båt, og seile i England, i stedet for i Middelhavet. Rán-laget har også en Maxi 72, en båt som kan beskrives som en TP52 på steroider.

Svenske Niklas Zennstrom, som var med å starte Skype, er ikke redd for å bruke penger på seiling. Laget har vunnet Fastnet Race, Caribbean 600, VM i TP 52, og Maxi 72.

LES: Det er i TP52-klassen det skjer i 2018

Øker nivået

Fast40+ er i utgangspunktet en klasse for spreke 40-fotere som er for spreke for IRC-reglen. Båten startet med en samling GP 42-båter, HH42, samt Ker 40. I fjor var det 15 slike båter med i England. Ny Rán har blitt designet av Carkeek som også var ledende i TP52-sirkuset, sammen med partneren Botin. TP52 er en boksregel, mens Fast40+ er basert på IRC.

Shaun Carkeek vil får konkurranse fra sin gamle partner i sommer. Botín Partners har også designet en Fast40+ som bygges av McConaghy.

LES: Fast40+, den nye Grand Prix-klassen

Nye løsninger

Rán får en oppsiktsvekkende skrogform. Den er bygget i prepreg-karbon, mer avansert enn forrige generasjon. Konstruktøren har forsøkt å spare vekt hvor det er mulig, og det har ført til enklere dekksutstyr. Båten vil ikke få noe genuaskinne, kun ett flytende skjøtepunkt. Fall blir låst i mastetoppen, for å redusere antall avlastere på dekk. Laget har utviklet en mer effektiv måte å få berget spinnakeren, og dieselmotoren er kastet ut til fordel for en elmotor.

Fast40+ drar i gang i slutten av april. Da er det forventet at Rán vil være seilklar. 

JOLLE: Cockpiten går frem til masta, det er ingen nedgangsluke.
RÅ: Rán vil velle oppsikt i Fast40+-klassen.