Søk i arkivet

NY: Arcona 435 skal seile alt til sommeren, og bygges i Uddervalla.
NY: Arcona 435 skal seile alt til sommeren, og bygges i Uddervalla.

Arcona med ny 43-foter

Arcona 435 skal seile alt til sommeren, og den skal bli rask som en 50-foter.

OPPSKRIFT: Lett båt, tung
kjøl, og mye seil. Det skal gjøre Arcona 435 rask og
trygg.

OPPSKRIFT: Lett båt, tung kjøl, og mye seil. Det skal gjøre Arcona 435 rask og trygg.

Arcona 435 følger verftets oppskrift, og skal erstatte Arcona 430 som ble kåret til Årets Båt i Europa for en del år siden. Båten er bygget med maksimale seilingsegenskaper, og verftet hevder det blir den optimale performance cruiser og regattavinner. 

– Målet er oppnådd ved å bygge båten lett, ha en effektiv rigg, og samme stive stive skrog som verftet er kjent for, sier designer Stefan Qviberg.

Målet er at du skal kunne vinne regatta en helg, og seile ferie med familien neste helg. 

Enklere å håndtere

Arcona 435 får ett større storseil, og et mindre forseil enn dagens 43-foter. Nyheten skal være enklere å håndtere. Den skal også ha bedre lettvindsegenskaper. 

– Beregninger viser at båten skal seile like fort som en 50-foter, sier Qviberg i verftets pressemelding. 

Skandinavisk interiør

Båten får en klassisk planløsning med tre lugarer og to bad. Den får også tradisjonelt kartbord, som går på bekostning av badet akter. Byssa blir stor, med en liten u-form. 

– Innredningen er moderne, og gjenspeiler skandinavisk stil, står det i pressemeldingen. Båten blir bygget i Uddevalla, på samme sted som Arcona 465. 

Arcona har ikke latt seg friste av trenden med store skrogvinduer. 43-foteren får tre elegante små per side, nok til å slippe inn litt lys, men ikke som gir panorameutsikt. 

SKROG: Arcona 435 ferdig støpt

SKROG: Arcona 435 ferdig støp

Klassisk cockpit

Båten er tegnet med cockpitbord. Den får doble ratt, og åpen hekk. Båtens seks vinsjer er plassert på tradisjonell måte, med fallvinsjer på hyttedekk. En trend nå er at båten kun har fire vinsjer, og at disse er plassert rundt rormannen. Arconas tradisjonelle løsning er bedre for regattaseiling, og for tøff havseilas.

Genuaskinnen er plassert på dekk, tett inn mot overbygget. 

Det er mulig å bestille Arcona 435 med skrog, dekk og mast av karbon, slik som Arcona 465. 

Båten vil bli vist frem på utstilling i Stockholm i september. Den skal også vises frem på messen i Southampton. 

 

KLASSISK: Det er ingen overraskelser, hverken på dekk eller innredning på Arcona 435. Verftet følger velfungerende løsninger.

KLASSISK: Det er ingen overraskelser, hverken på dekk eller innredning på Arcona 435. Verftet følger velfungerende løsninger.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen