Søk i arkivet

SPENNENDE: Oceanis 46.1 er en av de mest spennende båtene vi skal seile, sett fra norske båtkjøperes øyne.
SPENNENDE: Oceanis 46.1 er en av de mest spennende båtene vi skal seile, sett fra norske båtkjøperes øyne. Foto:

Klart for Årets Båt-testing II

13 båter skal prøveseiles ut fra Port Ginesta syd for Barcelona. Vi kunne ønsket oss mer vind.

 

PRIS: Juryen i Årets Båt
i Europa har nominert 19 båter som skal testes, De fem beste
får pris i Dusseldorf i januar.

PRIS: Juryen i Årets Båt i Europa har nominert 19 båter som skal testes, De fem beste får pris i Dusseldorf i januar.

Testingen i Middelhavet skal foregå på samme sted som i fjord, fra havnen Port Ginesta. Den ligger en kort seilas syd for Baracelona hvor det har vært båtutstilling til i går. Port Ginesta er valgt fordi det er praktisk for verftene, og fordi det tidsmessig også er en god tid for juryen. 

Første del av testingen ble gjort fra Orust i slutten av August. Det var ett egnet utgangspunkt, men litt tidlig for mange av verftene. Det er 2019-modellene vi seiler, og de blir gjort klar til utstillingene på høsten. 

Fem kategorier

I Sverige fikk vi seilt to av tre båter i Performance-kategorien. Dette er Arcona 435 og X4.6. I klassen for spesielle båter fikk vi seilt to av fem båter, LiteBoat XP og RS21. Vi fikk også seilt Hallbergr-Rassy 340 i klassen for familieturseilere, og Hallberg Rassy 57 i klassen for luksuriøse seilbåter.  

Det er to båter som ble nominert, som ikke rekker å stille båt til test. Franske Ikone 6.50 er ikke ferdig. Båten blir erstattet med Domani S30. Heller ikke Mojito 1088 er ferdig i tide. 

Disse båtene skal testes

Familieturseilere

DUFOUR 390: Mer plass

Dufour har drevet utviklingen av moderne turseilere, og lanserer en ny 39-foter som vil bli en aktuell modell, både for charter og for eiermarkedet. Som charterbåt tilbyr den tre lugarer og tre bad, som er helt unikt i denne størrelsen. For private kjøpere er det mer aktuelt med større salong, og to store bad.

Les mer om Dufour 390 her.

BENETEAU OCEANIS 46.1: Frekk fransk

Beneteau har tatt konseptet fra Oceanis 51.1 og krympet det ned til 46-fot. Båten har mer seil i forhold til størrelsen enn 50-foteren, og også en mer egnet størrelse for det norske markedet. 46-foteren er tegnet av Finot-Conq, som har skapt en litt mer sporty turseiler.

Les mer om Oceanis 46.1 her 

 

SWALLOW COAST 250: For rastløse

Swallow Coast 250 er en 25-foter som tåler en kreftig påhengsmotor. Det vil si, motoren plasseres under cockpitdørken, slik at den ikke får ulempene med en påhenger, bare fordelene. Tross fokus på motor, så er båten byget som er seilbåt med karbonmast og effektive seil. Det engelske verftet har planer om flere modeller hvor 25-foteren er den første.

 Les mer om Swallow Coast 250 her

 

Luksuriøse seilbåter

SUNBEAM 46.1: Østerriksk luksus

Sunbeam er et verft plassert midt i Europa, som henter inspirasjon både fra nord og sør. Verftet har flyttet seg vekk fra sentercockpit-båter, mot en mer typisk middelhavstil. Verftets 46-foter er spekket med gode løsninger, og forventes å holde en høy kvalitet. Linjene stemmer, og seilegenskapene bør også holde høy klasse.

 

WAUQUIEZ PILOT SALOON 42: Dekksalong fra Frankrike

Wauquiez Pilot Saloon 42 ble lansert i Dusseldorf. Båten har en opphøyet salong, men har linjer som tilsier noe helt annet. Båten har en svært eksklusiv innredningsstil, og i følge dem som har seilt båten, så presterer den også på vannet.

Les mer om  Wauquiez Pilot Saloon 42 her

 

Performance cruiser

GRAND SOLEIL 48: Spennende fra Italia

Grand Soleil holder ett høyt utviklingstempo, og lanserer en allsidig 48-foter denne sommeren. Båten leveres i to utgaver, i karbon, eller glassfiber, avhengig av kundens behov. I karbonversjon blir dette en svært potent båt, samtidig som at komforten under dekk skal beholdes. 

 Les mer om Grand Soleil 48 her

 

Spesielle båter 

AIRA 22: For det enkle livet

Aira 22 fra Nederland er en enkel og prisgunstig seilbåt med moderne løsninger. 22-foteren kan trailes, og har en enorm cockpit. Båten har plass til mye bagasje, og vil være perfekt for å seile fra øy til øy langs kysten med telt og sovepose. Båten har også en spesialutviklet elmotor som er ekstrautstyr.

Les mer om AIRA 22 her 

 

SAFFIER SE 37 Lounge: Lukuriøs dagseiler

Saffier har tenkt nytt med SE 37 Lounge. Båten har en helt ny cockpitløsning hvor rattene er flyttet frem, men sitteplasser bak. Båten har også en enorm inngangsluke ned i salongen som binder inne og uteområdet tettere sammen.

Med ett lettdrevet skrog og effektiv rigg, så byr båten også på spenstige opplevelser under seil.

Les mer om SE 37 Lounge her

 

DOMANI S30: Linjelekker dagseiler

Seiling skal være gøy og enkelt, mener de nederlandske utviklerne bak Domani S30. en dagseiler stor nok for helgturer, og kanskje enda lengre i godt vær. Båten har en stor cockpit, og en enkel innredning med langt mer komfort enn vanlige familieseilere på 70 og 80-tallet. Ideen er å ha en båt så enkel som mulig, men minimalt av vedlikehold og kostnader. I en slik filosofi, så passer det godt med elmotor, som verftet anbefaler. 

Les mer om båten her

 

Flerskrogsbåter

 

AVENTURA 34: Kompakt katamaran

Aventura 34 er en 34-fots seilbåt med to skrog. Det er i dag unikt. Utfordringen er å få til full ståhøyde i volumet mellom skrogene. Aventura 34 er designet i Frankrike, og bygget i Tunisia. Den kan leveres med to eller tre lugarer, og to bad. 

 

ASTREA 42: God nummer to

Fountaine Pajot er nummer to i markedet for katamaraner, bak Lagoon, men jobber for å bli størst. De har hatt en stor produktutvikling de senere år, og årets modell er Astrea 42 som også bør være aktuell for Norge. Astrea 42 skal være både prisgunstig, mye komfort, og skal seile OK. 

 

ASTUS 20.1: Prisgunstig trimaran

Astus samarbeider nå med designkontoret VPLP, som har løftet produktene enormt, samtidig som de enkle og prisgunstige løsningene er beholdt. Det franske verftets nye 20-foter har sideskrog som kan skyves teleskopisk inn mot senterskroget hvor det er en liten kabin med soveplass til inntil fire personer.

Les mer om Astus 20.1 her

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen