Søk i arkivet

NY: Beneteau viser sin nye Oceanis 30.1 i Dusseldorf.
NY: Beneteau viser sin nye Oceanis 30.1 i Dusseldorf.
NY: Oceanis 30.1 gjør det fristende å kjøpe liten kompakt turseiler.
NY: Oceanis 30.1 gjør det fristende å kjøpe liten kompakt turseiler.
LYS: Store vinduer gjør det trivelig under dekk.
LYS: Store vinduer gjør det trivelig under dekk.

Boot 2019 - DusseldorfKul nyhet fra Beneteau

Oceanis 30.1 blir en av Dusseldorf-messens mest spennende nyheter.

ÅPEN: Båten får to
ror og to ratt, samt knekkspant og badeplattform.

ÅPEN: Båten får to ror og to ratt, samt knekkspant og badeplattform.

Det er sjeldent det lanserer små kompakte seilbåter, men dette markedet er viktig for verftene for å gjøre seilere merkelojale. Jeanneau gjorde et halvhjertet forsøk i fjor med å ta en polsk Delphia og sette på nye striper. Beneteau gjør det mer grundig og har engasjert Pascal Conq for å lage en tøff liten turseiler. Båten arver formspråket fra Oceanis 46.1 og Oceanis 50.1 og ser svært potent ut. 

Overraskende smal

Oceanis 30.1 er under ni meter lang, og under tre meter bred. Den begrensete bredden er antagelig for å være attraktiv i visse markeder hvor dette er viktig. På innsjøer i Tyskland er det gjerne tre meter mellom fortøyningspåler. For en norsk eier så kan vedkommende klare seg med en bås på 3,5 meter. 

Til sammenligning er Hanse 315 9,1 meter lang og 3,35 meter bred. Allikevel har Beneteau utnyttet skroget maksimalt, og skapt en turseiler med skikkelig forpigg, og lugar akter. Båten får full ståhøyde, og til og med en slak leider ned i båten. Båten får også ett enormt skrogvindu som vil gjøre at salongen oppleves som større.

Ser rask ut

Beneteau har også klart å holde vekten nede. Båten vil veie 3,9 tonn, 1,1 tonn lettere enn Hanse 315, men samtidig ha like stort seilareal. Pascal Conq har brukt avansert datasimulering for å skape skroget. Tross for redusert bredde, har skroget godt med rettende moment. Båten leveres med fast kjøl, eller to ulike typer svingkjøler.

Båten får også to ror. Båten er optimalisert for vindstyrke mellom 5 til 8 m/s. Er det mindre vind, så kjører de feste motor, og blåser det mer, så holder man seg i havn, mener konstruktøren. 

KJØL: Fast eller to ulike
senkekjøler, hver en har ballast i kjølbladet.

KJØL: Fast eller to ulike senkekjøler, hver en har ballast i kjølbladet.

Ratt eller rorkult

Oceanis 30.1 har et tradisjonelt oppsett i cockpiten. Fallvinsjene er på hyttedekk, mens skjøtevinsjer trukket bak til rormannen. Skjøtepunktet for storseilet er på hyttedekk, mens skjøtepunktet for overlappende fokk er på dekk. Båten kan også utstyres med selvslående fokk.

Det er valgfritt mellom ratt eller rorkult. Endelig er rorkulten flyttet bakover, slik at cockpiten utnyttes optimalt.

Nyheten blir vist frem i Dusseldorf i slutten av måneden. Prisen er fremdeles ukjent. Beneteau viser også tegninger på et helt nytt konsept i Dusseldorf, First Yacht 53. Les mer om båten her. 

 

SMART: Skroget er utnyttet
maksimalt.

SMART: Skroget er utnyttet maksimalt.

Oceanis 30.1

Skroglengde: 8,99 m

Vannlinjelengde: 8,65 m

Bredde: 2,99 m

Vekt: 3 995 kg

Dybde: 1,88 m

Storseil: 25 kvm

Fokk 22 kvm

Spinnaker 70 kvm

LYS: Store vinduer gjør det
trivelig under dekk.

LYS: Store vinduer gjør det trivelig under dekk.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen