Søk i arkivet

NY: X4.0 skal seile til sommeren
NY: X4.0 skal seile til sommeren
INTERIØR: Båten får samme kvalitet som X4.6 og X4.9 under dekk,.
INTERIØR: Båten får samme kvalitet som X4.6 og X4.9 under dekk,.

X-Yachts med nyhetsrush i Dusseldorf

Ingen nye båter med spennende planer for det danske verftet i Tyskland.

RASK: X4.0 får mye seil og en
tung kjøl. Det skal gjøre den rask og trygg.

RASK: X4.0 får mye seil og en tung kjøl. Det skal gjøre den rask og trygg.

Den mest spennende nyheten er X4.0, en 40-foter i PureX-serien. Båten arvet kvaliteter og linjer fra X4.3 som SEILmagasinet seilte i 2016. Siden den gang har X-Yachts sjøsatt to større 40-fotere, X4.6, nominert til Årets Båt i 2019, og X4.9.

Båtene befinner seg midt mellom Xp-serien utviklet for regatta, og Xc-serien utviklet for langturseiling. 

Under presselanseringen i dag  kommer det frem at den nye 40-foteren blir like rask som Xp38, men langt mer komfortabel. Den åtte tonn tunge båten har over tre tonn bly i kjølen. Det skal gjøre den trygg og stabil. Skroget er egentlig bare 39 fot, og litt kortere enn Xp 38. 

Båten her en liten detalj vi ikke har sett før. Nedgangen fra cockpiten har cowboy-dører, og disse dørene skjuler tamper fra hyttedekk. 

Over fire millioner kroner

X4.0 starter på 257.500 euro uten moms. Inkludert i prisen er utstyr og forbedret kvalitet som X-Yachts beregner til en verdi av 48 700 euro. Denne ekstrakvaliteten er skrog bygget av epoxy, stålramme for kjølen, slette skroggjennomføringer, teak i cockpit, rod-rigg, ankervinsj, store vinsjer med mer. 

– Seil kommer ekstra, og kjøpere av en slik båt vil spekke den godt med utstyr. Da nærmer prisen seg fire millioner kroner, momset og seilklar, mener Otto Backe i X-Yachts. 

INNREDNING: 40-foteren kommer
først med to lugarer.

INNREDNING: 40-foteren kommer først med to lugarer.

Mye volum

X4.0 har en totalbredde på 3,81 meter, det er mye for å være X-Yachts. Xp38 er 3,7 meter bred, men langt smalere i baugen og akter ut mot hekken. X4.0 har mye til feles med 43-foteren under dekk. Den største forskjellen er at båten leveres kun med ett bad. Først kommer nyheten med to lugarer. Til neste år blir det mulig å få den også med tre lugarer. Da forsvinner det forovervendte kartbordet. 

Skottet i baugen er flyttet akterover. Det gir rom til en seilbinge forut, som er unikt på en båt av denne størrelses. Det gir også en køye i full størrelse i eierlugaren.

I lugaren akter kan båten leveres med to enkeltkøyer, i stede for en dobbel køye. Da er disse to køyene på to ulike nivåer. 

Flere nyheter

X-Yacht utvikler også en nettside hvor du kan tilpasse båten slik du ønsker. Den funker kjapt og bra, men jeg savner pris, slik vi er vant med med tilsvarende løsninger med bil. 

Xc-serien blir også oppgardert. Båten blir fra nå av bygget i epoxy som er en dyrere og bedre løsning, uten at prisen øker. 

 

 

X4.0

Xp38

Xc38

LOA

12,09 m

11,95

12,20

Skrog

11,50 m

11,58

11,58

Vannlinje

10,40 m

10,36

10,38

Bredde

3,81 m

3,70

3,81

Dybde

2,1 m

2,1

1,98

Ballast

3075 kg

2760

3775

Vekt

8100 kg

6775

8700

Motor

29/40 hk

29

41

Diesel

200 l

150

200

Vann

270 l

260

375

Storseil

47 kvm

42,7

44

Selvslåer

31 kvm

 

 

 fokk 106 %

37 kvm

35,5

48

Asym. spinnaker

130 kvm

 

131

 

 

VINSJER: Båten had fire
vinsjer med fallvinsjene på hyttedekk.

VINSJER: Båten had fire vinsjer med fallvinsjene på hyttedekk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen